Translate

środa, 15 czerwca 2016

Zawijaniec z orzechowym nadzieniem




Składniki:
Ciasto:
450 g mąki + 2 łyżki do zaczynu (użyłam mąki luksusowej tj, typ 550)
25 g drożdży świeżych
230 g ciepłego mleka (ale nie gorącego)
2 łyżki maślanki
3 żółtka
100 g masła (rozpuszczone
5 – 8 łyżek cukru (dałam tylko 4,5 trzcinowego)
Szczypta soli
Nadzienie:
Ok. 200 g mielonych orzechów włoskich
6 – 8 łyżek cukru (trzcinowy dałam)
Ok. 60 ml wrzącego mleka

Sposób przygotowania:
W miseczce wymieszać połowę mleka, pół łyżki cukru, 2 łyżki mąki i drożdże. Odstawić do zaczyn wyrastania. Do miski przesiać mąkę, wlać pozostałe mleko i dodać sól. Żółtka ubić na puch z pozostałym cukrem i wlać d mąki wraz z wyrośniętym zaczynem. Wyrobić ciasto aż będzie jednolite. Ciągle wyrabiając należy dodawać po łyżce rozpuszczonego masła. Na sam koniec dodać maślankę. Ciasto wyrabiać aż będzie lśniące i gładkie. Musi odchodzić od dłoni i miski.
Posypać delikatnie wierzch ciasta mąkę, miskę nakryć folią spożywczą i odstawić do wyrastania. Ciasto powinno co najmniej dwukrotnie zwiększyć swoją objętość.
W czasie kiedy ciasto wyrasta, przygotowujemy nadzienie orzechowe. Zmielone orzechy należy wymieszać z cukrem a następnie zalać wrzącym mlekiem. Mleko dolewamy stopniowo, mieszając orzechy i sprawdzamy gęstość masy. Masa powinna być dosyć gęsta. Wystudzić. Możemy dodać do masy pianę ubitą z 1 białka (ja nie dawałam)
Wyrośnięte ciasto należy podzielić na dwie równe części. Krótko wyrobić, przykryć ściereczką i poczekać ok. 5 – 10 minut aby odpoczęło. Następnie jedną część ciasta należy rozwałkować w formie koła o średnicy ok. 30 – 32 cm. Ułożyć na blaszce z piekarnika, wyłożonej papierem. Wierzch ciasta smarujemy masą orzechową. Drugą część ciasta rozwałkować na taką samą wielkość i ułożyć na wierzchu. Brzegi delikatnie zaszczypać, aby masa orzechowa nam nie wyleciała. Na środku koła stawiamy odwrócony kieliszek. Nożem do pizzy dzielimy koło na 8 równych części, od brzegów do kieliszka jadąc. Następnie każdą z 8 części nacinamy tym samym nożem, od brzegów koła, zatrzymując się 2 cm przed kieliszkiem.
Ja wzorowałam się na tym schemacie, tylko części zawijałam trzy razy a nie dwa.
Rozetę przykryć folią i ściereczką, odstawić do wyrastania. Piekarnik nagrzać do 180 stopni.
Wyrośnięte ciasto posmarować mlekiem wymieszanym z białkiem i wstawić do nagrzanego piekarnika. Pieczemy ok. 45 minut.
Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika i posmarować masłem a następnie przykryć ściereczką aby przestygło.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz