Translate

sobota, 28 marca 2020

Lana szarlotka

Ciasto wylewa się  do formy to i lana szarlotka. Delikatna, puszysta z dużą ilością jabłek. Czegóż więcej chcieć od ciasta z jabłkami ?



Składniki:


* 6 jajek (miałam duże jajka)
* 1 szklanka cukru drobnego (szklanka ma pojemność 250 ml)
* 1,5 szklanki maki tortowej
* 0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
* 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
* 250 masła/margaryny (tym razem dałam margarynę Kasię)

* 5 - 6 jabłek miałam baaaardzo duże jabłka i moje 5 sztuk ważyło ok. 1,5 kg - jabłka nie powinny się całkiem rozlatywać w trakcie smażenia. Miałam jakąś taką jasno zieloną odmianę z delikatnym rumieńcem
* cukier do jabłek (ilośc zależy od kwaśności jabłek)
* ok. 3 łyżek budyniu, kisielu lub skrobi ziemniaczanej - ja dałam budyń
* dodatkowo dodałam skórkę pomarańczową utartą


Sposób przygotowania:

Zacząć od przygotowania jabłek. Obrać i pokroić na ósemki lub trochę cieniej. Skropić sokiem z cytryny, dodać skórkę pomarańczową i cukier i ustawić rondel na małym ogniu. Pod przykryciem. Po kilku minutach przemieszać jabłka. Smażyć do momentu kiedy jabłka zaczną się rozpadać ale mają być widoczne całe kawałki jabłek.  . Odstawić rondel i wystudzić jabłka. Takie jeszcze lekko ciepłe posypać skrobią. 
Formę o rozmiarze 24 x 36 cm wyłożyć papierem.  Piekarnik nastawić aby nagrzał się do 180 stopni (u mnie 175 bo dość mocno grzeje)
Białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli. Nie przerywając ubijania dodawać stopniowo cukier a następnie po 1 żółtku. Masło/margarynę roztopić aż będzie prawie wrząca. Mąki wymieszać z proszkiem. Zmniejszyć obroty miksera do minimum i dosypywać stopniowo mąkę. Na koniec wlewać pomału bardzo gorący tłuszcz. 
Połowę ciasta wlać do formy i wyrównać. Wstawić do piekarnika i podpiekać ok. 12-15 minut. Wyjąć delikatnie i łyżką układać zimne jabłka. Na jabłka wylać pozostałe ciasto. Ponownie wstawić do gorącego piekarnika i piec ok. 45 minut. 
Wyjąć i odstawić na kratkę do wystudzenia. Posypać cukrem pudrem 



16 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzisiaj upiekłam, miałam 1,5 kg jabłek i dałam 3 łyżki skrobi. Po upieczeniu jabłka smakują jak twardy kisiel. Zawsze dawałam łyżkę skrobi ale trzymałam się przepisu ze wzgłedu ma inne, rzadsze ciasto 🙁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no cóż, wszystko zależy od jabłek ile soku wydzielą, dlatego napisałam około 3 łyżek. Łyżka łyżce też jest nierówna. Moje nie są zbyt głębokie a odmierzałam je całkiem płaskie a jabłka wyglądają tak jak na zdjęciu, tzn. nic nie przypomina w nich twardego kisielu. Przykro mi

      Usuń
  3. Nareszcie mam swoją Szarlotkę❣❣❣Jest wspaniała i pyszna,rozpływa się w ustach❣❣❣Dziękuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja Kochana❤Znowu piekę Pani Szarlotkę😍To ciasto jest poprostu hitem w mojej rodzinie!!!Przy każdej okazji nic nie chcą,tylko Pani szarlotkę😍❣Tak patrzę,że rok temu upiekłam ją pierwszy raz😊Życzę Pani zdrowych i radosnych Świąt,pozdrawiając cieplutko❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo dziękuję :) Jest mi ogromnie miło. Również życzę radosnych świąt

      Usuń
  5. Witam wczoraj upieklam tą szarlotkę. Jest pyszna już wiem że to ciasto zostanie w moim domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Pozwolę sobie zaproponować jeszcze szarlotkę krucho-drożdżową, która jest ulubioną w mojej rodzinie

      Usuń
  6. Witam czy gorący tłuszcz nie spowoduje zakalca

    OdpowiedzUsuń
  7. a widać jakikolwiek zakalec ? Ja najpierw sama piekę, pokazuję a dopiero wpisuję przepis, dokładnie krok po kroku.
    Tłuszcz gorący wlewamy bardzo małą strużką, a nie od razu całym rondlem. I to wszystko .
    Wyżej w komentarzach , nikt nie narzekał że miał zakalec.

    OdpowiedzUsuń
  8. Upiekłam dzisiaj super wyszła.Przepis jest świetny ale dodałam do jabłek łyżeczkę cynamonu bo uwielbiam.I w trakcie przygotowania okazało się że nie mam mąki ziemniaczanej więc dodałam w tej samej proporcji zwykłej mąki.I nie mogę rozszyfrować dlaczego tluszcz ma być garacy czemu ma to służyc ?? Piekła pani z ostudzonym ?? Też przez moment pomyślałam że może się ciasto nie udać i jednak wlalam ostudzony.Mimo wszystko przepis polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z ostudzonym też wyjdzie tylko jest trochę inna konsystencja ciasta wtedy. Szarlotek na blogu jest naprawdę dużo (szarlotek i ciast z jabłkami jest łącznie 36 różnych przepisów)

      Usuń
  9. Szarlotka rewelacja. Piekłam już kilka razy i za każdym razem sukces. Ja użyłam musu z jabłek i dałam skrobię ziemniaczaną a zamiast skórki pomaranczowej, cukier pomarańczowy KOTANYI (próbowałam różne, ten wg mnie najlepszy) i ekstrakt pomarańczowy. Jabłka w cieście wychodzą super. Polecam przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że udany wypiek powstał i smakuje. Ja do jabłek lubię dodatek cytryny lub pomarańczy. Nie znoszę cynamonu. Teraz już cała rodzina go nie lubi ;)

      Usuń