Translate

sobota, 12 grudnia 2020

Drożdżowe zawijańce

 Wiedziałam, że będzie coś na drożdżach. Do końca kombinowałam co ? Smażone ? Pieczone ? Postawiłam na pieczone. Ale nie miał to być zwykły placek drożdżowy. Chciałam koniecznie coś innego. No i są dwa nadzienia w jednym placku. Oczywiście można zrobić co komu przyjdzie do głowy. U mnie jedna rolada jest z makiem (i nie pytajcie jak robiłam masę, bo po prostu korzystałam z resztek tego co było i nic nie odmierzałam tylko wszystko na oko), a druga rolada z dżemem z czarnej porzeczki. Dżem miałam własnoręcznie smażony i wydawał mi się za rzadki. Dowaliłam do niego mielonych orzechów laskowych i 1 łyżkę maizeny. Teraz dopiero stygną 




Składniki:

* 25 g drożdży

* 650 g mąki + 3 łyżki do zaczynu

* 250 ml ciepłego mleka - z tego połowa do zaczynu

* 1/2 szklanki cukru (lub więcej żeby było ciasto bardziej słodkie) - z tego 1 łyżeczka do zaczynu

* 100 g masła roztopionego i schłodzonego

* 4 łyżki oleju z pestek winogron

* 3 całe jajka + 1 żółtko (pozostałe białko zostawiamy do posmarowania wierzchu ciasta)


Sposób przygotowania. Należy wymieszać składniki zaczynu i odstawić do wyrastania. Zaczyn powinien wyraźnie wyrosnąć. 

Mąkę przesiać do misy miksera, dodać szczyptę soli, resztę mleka i jajka ubite z cukrem i olejem. Jajka nie muszą być ubite na puch. Dodać wyrośnięty zaczyn i wyrobić ciasto aż będzie gładkie. Teraz dodajemy na trzy razy roztopione masło. Kolejne masło dodajemy kiedy pierwsze dokładnie połączy się z ciastem. Ciasto wyrabiamy aż stanie się lśniące, miękkie i będzie odchodzić od dłoni. 

Miskę nakryć folią spożywczą i odstawić ciasto do wyrastania. Ciasto musi co najmniej podwoić swoją objętość. Wyrośnięte ciasto wyłożyć na blat oprószony mąka i podzielić na dwie części. Każdą z tych części ponownie podzielić na dwie części. 

Dwie części odkładamy na bok, przykryte folią spożywczą.  Jedną z pozostawionych części należy rozwałkować na prostokąt. Ja krótszy bok prostokąta miałam dłuższy nieco od długości keksówki. Ciasto na grubość ok. pół centymetra powinno być. Teraz posmarować: masą makową, dżemem, powidłami czym kto chce. I zawijamy roladę wzdłuż dłuższego boku. To samo robimy z drugą częścią ciasta. Powstały dwie rolady. Należy je teraz zawinąć jedna na drugą. Boki rolad muszą być dobrze zaciśnięte. 

To samo zrobić z dwoma pozostałymi kawałkami ciasta. Włożyć do keksówek, nakryc folią i odstawić do wyrastania. Czasu nie podaję, bo to zależy od temperatury w mieszkaniu. Jednak zawijańce powinny wyraźnie wyrosnąć.

Wyrośnięte, posmarować pozostawionym białkiem, mlekiem skondensowanym, czym kto chce. 

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni  (u innych może być to 180 stopni) i piec ok. 40-45 minut. Po upieczeniu wyjąć i odstawic na kilka minut na kratkę do studzenia. Po tym czasie wyjąć bardzo delikatnie z form i również zostawić na kratce do zupełnego wystudzenia/










6 komentarzy:

  1. Ciasto drożdżowe jest moim zdaniem najprostszym i zarazem uniwersalnym ciasten .Zawsze sie uda tylko czase czasem brak inspiracji.Dzieki juz wiem co jutro zjemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wszystkim się udaje ;) Ale fakt, jest nie tylko bardzo proste do zrobienia ale przede wszystkim jest bardzo smaczne

      Usuń
  2. Jakie cudne te Drożdżowe zawijańce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alu. Dalej krojone było jeszcze bardziej urodziwe. A do tego bardzo smaczne i delikatne wyszło

      Usuń
  3. Proszę łopatologicznie:
    Jak zawinąć jedną roladę na drugą?🙂
    Bo nie kumam
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Układasz dwie rolady obok siebie. Końce obu rolad połącz tak solidnie. Teraz bierzesz tę roladę z prawej i układasz po skosie na tej lewej roladzie. I teraz ta lewa stała się prawą. I ponownie tę prawą układasz na lewej. Gdyby to były zwykłe wałki ciasta takie bez nadzienia, to bym wzięła końce obu wałków w jedną dłoń, podniosła do góry i jednym wałkiem ciasta owijała bym wokół tego drugiego wałka. Jak najciaśniej. I końce razem złączyć żeby się nie rozwinęło. Dokładnie tak samo jak na obwarzanki się robi.

      Usuń