Translate

sobota, 5 grudnia 2020

Piernik drożdżowy

 Ja nie piernikowa, ale raz na jakiś czas , w okolicach Bożego Narodzenia, nachodzi mnie na upieczenie piernika. Piernik na drożdżach oglądałam wiele, wiele lat temu. Podawała go Malinna na forum MniamMniam a potem na forum  cincin.ccJa pozmieniałam trochę proporcje a sam piernik przełożyłam kremem z kaszy manny, dając pod niego czekośliwkę własnego wyrobu. 





Składniki:

Ciasto: 

* 400 g mąki tortowej

* 1 opakowanie przyprawy do piernika (używam tylko i wyłącznie Kotanyi. 

* 1 czubata łyżeczka sody

* 8 jajek

* 3/4 szklanki cukru drobnego do wypieków

* 1 szklanka miodu - dałam miód gryczany ( moja szklanka ma 250 ml pojemności)

* 1 szklanka oleju - dałam olej z pestek winogron

* 60-70 g drożdży

Masa z kaszy manny:

* 750 ml mleka

* 8 łyżek kaszy manny (łyżki odmierzałam z niedużą górką)

* ok. 1/2 szklanki cukru

* 300 g masła - temperatura pokojowa

Dodatkowo:

* powidła śliwkowe lub dżem np. z czarnej porzeczki lub czekośliwki 

* ganache : czekolada gorzka rozpuszczona w gorącej śmietance kremówce


Sposób przygotowania:

Drożdże rozkruszyć do miseczki i posypać łyżką cukru. Rozetrzeć  aż do uzyskania płynnej konsystencji.

Mąkę, przyprawę i sodę wymieszać razem. Całe jajka wbić do misy robota, dodać cukier i ubijać razem ok. 12 minut na dużych obrotach. W tym czasie: nagrzać piekarnik do 175-180 stopni i przygotować formę 24 x 36 cm. Jednocześnie odmierzyć szklanką najpierw olej oraz przelać do miseczki i tą samą szklanką po oleju, odmierzyć miód. Jeżeli zachowamy taka kolejność, to miód nie będzie się kleił do ścianek szklanki. 

Kiedy jajka będą doskonale ubite, zmniejszyć obroty robota i wlać rozpuszczone drożdże a następnie wymieszany z miodem olej. Wlewać należy stopniowo i pomału. Gdy wszystko się połączy, należ po łyżce dosypywać mieszaninę mąki. Łyżka po łyżce. Mieszamy tylko tyle aby wszystko dobrze się połączyło. Ciasto należy wlać do formy i wstawić do piekarnika. Należy piec ok. 40-45 minut. Przed wyjęciem należy sprawdzić patyczkiem. Upieczony piernik wyjąc i wystudzić a następnie przeciąć na trzy blaty. 

Wlać mleko do rondla, dodać cukier i doprowadzić do zagotowania. W momencie kiedy mleko zaczyna "mrugać" należy pomału wsypywać kaszę mannę przez cały czas mieszając. Gotować ok. 3-4 minut aż manna stanie się wyraźnie gęsta. Przykryć wierzch kaszy manny folią spożywczą i odstawić do zupełnego wystudzenia. Masło ubić do białości - ok. 5 minut, a następnie nie przerywając ubijania dodawać po łyżce schłodzonej kaszy manny. Ja kaszę mannę najpierw krótko zmiksowałam i dopiero wtedy zaczęłam dodawanie jej do masła. Na koniec dolałam do kremu ze dwa kieliszki koniaku .

Pierwszy blat ciasta posmarować połową powideł czy dżemu. Na powidła wyłożyć połowę kremu i rozsmarować równą warstwą. Nałożyć drugi blat ciasta. Posmarować dżemem i wyłożyć drugą część kremu. Nakryć ostatnim blatem. Ja ścięłam odrobinę górę ostatniego blatu. Wierzch ciasta polać ganache lub polewą . 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz