Translate

sobota, 27 czerwca 2020

Jogurtowe z truskawkami

Zapowiadają na jutro i niedzielę upały, więc coś na zimno musiałam wymyślić. W lodówce zalegał jogurt bałkański (o całe niebo lepszy od tego typu greckiego) bo zrobiłam niezły zapas, spotykając go w sklepie. Sezon na truskawki więc trzeba korzystać.





Składniki:

Spód biszkoptowy:

* 5 jajek (miałam swojskie o różnej wielkości ale można średnio przyjąć rozmiar L)
* 125 g cukru drobnego do wypieków
* 85 g mąki


* słoiczek dżemu truskawkowego

Jajka z cukrem ubiajamy do puszystej masy. trwa to dosyć długo, bo ja ubijałam ok. 15 minut. Kiedy masa jajeczna jest bardzo gęsta i puszysta, przesiewamy mąkę i delikatnie mieszamy razem. Ciasto wylewamy na spód formy z wyposażenia piekarnika , wyłożonej papierem do pieczenia. Moja ma rozmiar wewnętrzny 37 x 30 cm. Pieczemy ok. 15-20 minut w temperaturze 165-170 stopni. Po upieczeniu należy wystudzić. Wystudzone ciasto nakrywamy drugim papierem i odwracamy (spód ciasta jest teraz wierzchem) a następnie kroimy na paski szerokości ok. 3 cm. Ja robiłam to nożem do pizzy. Pasków nie rozdzielamy. Wierzch pokrojonego ciasta należy posmarować równą warstwą dżemu. I teraz bierzemy jeden pasek ciasta i zawijamy w ślimaka. W miejscu gdzie skończył się pasek ciasta, dokładamy kolejny i znów zawijamy ślimaka. I tak do wyczerpania pasków. Cały biszkoptowy ślimak układamy na dnie formy o średnicy 27 cm . Mnie pozostało ok. 1 cm wolnej przestrzeni pomiędzy ślimakiem a bokami tortownicy. Teraz ideałem by było aby taką specjalną folią wyłożyć boku tortownicy. Ja nie mam, więc po prostu ucięłam paski papieru do pieczenia i ułożyłam je woków wewnętrznych ścianek . Tortownicę z ciastem wstawić do lodówki na czas robienia jogurtowej masy z truskawkami

Masa jogurtowo-truskawkowa:

* 2 opakowania x 340 g jogurtu bałkańskiego
* 500 g śmietanki kremówki
* 500 g truskawek oczyszczonych
* 4 łyżki żelatyny
* cukier do smaku  (nie piszę ile, bo truskawki mogą być bardziej lub mniej słodkie)

Żelatynę zalać kilkoma łyżkami wody i odstawić do napęcznienia. Truskawki pokroić drobniej i wrzucić do rondla, dodać cukier . Podgrzać aż cały cukier rozpuści się. Zblendować truskawki. Do żelatyny dodać kilka łyżek gorących truskawek i dokładnie wymieszać aż żelatyna dokładnie rozpuści się. Wlać  do pozostałych truskawek i odstawić aż truskawki wystygną. Ubić na sztywno kremówkę i odstawić do lodówki. Jogurt wymieszać w misce a następnie dodać zmiksowane truskawki i dokładnie wymieszać. Wstawić do lodówki i odczekać aż masa zacznie gęstnieć. Teraz można połączyć masę jogurtowo-truskawkową z ubitą kremówką. Odstawić jeszcze na ok. 5-10 minut a następnie wylać całość do tortownicy. Od razu wstawić do lodówki.Masa powinna dobrze stężeć.

Masa śmietankowa:

* 200 g śmietanki kremówki
* 250 g mascarpone
* 1 łyżka pudru
* ekstrakt waniliowy do smaku


Mocno schłodzoną kremówkę i mascarpone ubić na sztywny krem, dodając na koniec do smaku cukru pudru i ekstrakt waniliowy.  Cienką warstwę rozsmarować na wierzchu dobrze zastygniętego ciasta a resztę ułożyć fantazyjnie.
Wstawić do lodówki i tam przechowywać








1 komentarz: