Translate

sobota, 30 kwietnia 2022

Miodowe ciasto z herbatnikami

 Musiałam wykorzystać produkty, którym kończył się termin przydatności. I wyszło takie naprawdę smaczne a szybkie do przygotowania ciasto miodowe. 





Składniki:

Blaty miodowe:

* 250 g mąki pszennej tortowej

* 120 g masła - schłodzone

* 1 niezbyt duże jajko

* 3 łyżki miodu - dałam miód gryczany, który był wyjątkowo ciemny

* 1/2 łyżeczko sody

* 1-2 łyżki cukru pudru (ja dałam 1 łyżkę i uważam, że wystarczy)

* szczypta soli

Ja swoje ciasto robiłam w malakserze i zajęło mi to ok. 3 minut. Mąkę wymieszać z solą, pudrem i sodą i wsypać do malaksera. Wkroić masło w mniejszych kawałkach. Zmiksować, żeby nie było widać kawałków masła. Wbić jajko i dodać miód. Zmiksować aż się połączy. Wyjąć na blat, podzielić na dwie równe części. Ciasto wychodzi mięciuteńki, super plastyczne ale leciuteńko klejące.

Przygotować dwa kawałki papieru do pieczenia, na których będziemy wałkować ciasto. Ja uwałkowałam ciut więcej niż 21 x 32 (mam taką prostokątną formę, której dno ma takie wymiary). Wałkować z małym naddatkiem, bo po upieczeniu, takie gorące, przycinałam do tego rozmiaru. W tym czasie nagrzać piekarnik na 170 stopni - termoobieg.  Ciasto do wałkowania można oprószyć mąką, ale nie za dużo tej mąki, żeby ciasto nie straciło swojej struktury. Rozwałkowane ponakłuwać gęsto widelcem, wstawić do piekarnika. Piekłam ok. 8 minut jeden blat.  Ale każdy piekarnik jest inny, więc należy kontrolować. Ciasto nie może się zbyt zrumienić. Po upieczeniu wyjąć z piekarnika i od razu nożem przyciąć do odpowiedniego rozmiaru. Wystudzić. Tak samo należy upiec drugi blat

Pozostałe składniki:

* herbatniki kakaowe - miałam taką jedną dużą paczkę i jeszcze z drugiej dokładałam

* 1 puszka kasy kajmakowej 0 rozmieszać przed smarowaniem

* 500 g śmietanki kremówki 36% - mocno schłodzonej

* 250 ml śmietany kwaśnej 18% - musi być gęsta i mocno schłodzona. Jeszcze lepsza będzie bardziej tłusta śmietana, ale w sklepie tylko taka była

* 1 - 2 łyżki cukru pudru


W formie wyłożonej papierem do pieczenia ułożyć jeden blat miodowego ciasta. Ubić kremówką z pudrem, ale nie tak całkiem na sztywno. Ma być już mocno gęsta, ale nie całkowicie sztywna. Dodać połowę ilości kwaśnej śmietany i krótko ubić. Dodać resztę kwaśnej śmietany i ponownie krótko ubić. Tak tylko do połączenia się . Wyłożyć połowę śmietany na blat w formie (resztę odstawić do lodówki). Na śmietanie poukładać herbatniki, jeden obok drugiego. Na herbatniki wyłożyć masę kajmakową i rozsmarować równą warstwą. Na masie ułożyć drugą warstwę herbatników. Na herbatniki wyłożyć pozostałą śmietanę. Na śmietanie ułożyć drugi blat miodowy. Nakryć np. papierem i wstawić do lodówki na całą noc. Rano można na wierzch dać ganache czy jakąś inną polewę. Przez noc herbatniki jak i blaty miodowe, zmiękną. 




2 komentarze:

  1. Masa się utrzyma bez żelatyny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ oczywiście, co widać na zdjęciu. Żadnego usztywniacza nie dajemy.

      Usuń