Translate

sobota, 2 kwietnia 2022

Ciasto ze śliwkami pod orzechową bezą

 Już zachciało mi się jakiegoś ciasta bez warstw, bez kremu. Trafiłam wczoraj w Lidlu na ładne śliwki. Nie mam pojęcia jakie one ale są takie duże, okrąglutkie, soczyste. No to kupiłam





Składniki: (wszystkie wyjęte wcześniej z lodówki, tak ok. 3 godzin)

Ciasto:

* 175 g masła

* 125 g cukru pudru

* 2 jajka (miałam bardzo duże jajka. Jeżeli używasz jajek rozmiaru M to proponuję dać 3)

* 200 g maki pszennej tortowej

* 50 g tartych orzechów laskowych 

* 1 łyżeczka proszku do wypieków

Dodatkowo: śliwki 

Włączyć piekarnik z grzaniem góra dół, na 170 -175 stopni. Przygotować tortownicę o średnicy 27-28 cm.  Miękkie masło i cukier puder utrzeć do białości. Następnie dodawać po jednym całym jajku, bez przerywania ucierania. Kolejne jajko wbić, kiedy poprzednie doskonale połączy się z masłem. Orzechy, mąkę i proszek wymieszać. Ciągle ucierając dodawać stopniowo po łyżce do masy maślanej. Kiedy składniki dobrze się połączą, wyłożyć na dno tortownicy i rozsmarować równą warstwą. Na ciasto poukładać śliwki. Moje były duże, więc każdą przekroiłam na 6-8 części i ułożyłam na cieście , skórką do ciasta. Układałam jedna obok drugiej na całej powierzchni ciasta. 

Kogel - mogel :

* 5 żółtek (białka zostają do bezy)

* 5 łyżek cukru drobnego (odmierzane z czubkiem)

* 1 opakowanie budyniu waniliowego

Żółtka ubić z cukrem na bardzo gęstą i puszystą masę. Cukier powinien całkowicie rozpuścić się w żółtkach. Teraz wsypać budyń i wymieszać. Masę wylać na śliwki. Jest ona bardzo gęsta, więc nabierałam małą łyżeczką i wylewałam z tej łyżeczki. Śliwki nie były całkowicie nią pokryte. 

Ciasto wstawić do piekarnika i piec ok. 30 minut  lub ciut dłużej, tak aby kogel mogel był ściety

Ok. 15-10 minut do końca pieczenia, należy zacząć przygotowywać orzechową bezę

Beza orzechowa: 

* 5 białek

* szczypta soli

* 180 g cukru drobnego

* 70 g tartych orzechów laskowych

Białka ze szczyptą soli ubić do białości. Nie przerywając ubijania, dodawać po łyżce cukru. Kolejną łyżkę należy dodać kiedy poprzedni cukier rozpuści się. Ubijamy tak długo, aż cukier będzie zupełnie rozpuszczony. Teraz można już odstawić mikser i dosypać orzechy w dwóch trzech turach, mieszając delikatnie szpatułką. 

Wysunąć ciasto z piekarnika, piekarnika nie wyłączać (bardzo ostrożnie) i wyłożyć na wierzch bezę. Rozsmarować delikatnie równą warstwą na cieście. Wstawić ponownie do piekarnika i piec jeszcze ok. 20 minut

Po upieczeniu wyjąć od razu i odstawić na kratkę do wystudzenia. W trakcie pieczenia beza trochę urośnie ale w trakcie studzenia powróci do poprzedniej wysokości. 

Ciasto jest dosyć słodkie. Idealne do mało słodkiej kawy




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz