Translate

sobota, 16 kwietnia 2022

Babka cytrynowo-tymiankowa z maślanką

 Miało nic więcej nie być, ale nowa forma czekała na wypróbowanie. No i jest baba. Cytryna i tymianek to jedno z moich ulubionych połączeń smakowych. Idealnie pasuje do słodkich wypieków





Składniki:  

(wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej. Ja swoje wyjęłam jakieś 4 godziny przed pieczeniem)

* 200 g masła

* 1 szklanka cukru pudru (a szklanka ma pojemność 250 ml)

* 430 g mąki (miałam odważone 450 ale nie dałam wszystkiego. Jeżeli ktoś będzie miał mniejsze jajka, to jeszcze mniej mąki będzie potrzebne

* 3 całe, naprawdę duże  jajka

* 1 szklanka maślanki (miałam taką nie bardzo pełną, więc umówmy się, że było jej 240 ml)

* 1,5 łyżeczko proszku do wypieków

* skórka otarta z 1 cytryny i sok z połówki cytryny

* posiekany tymianek (jeżeli ktoś nie lubi, może nie dawać. Ja bardzo lubię, więc dałam ok. 5 gałązek (same listki z nich)

Piekarnik nagrzać do 175-180 stopni z grzaniem góra dół. Przygotować foremkę (raczej duża powinna być) . Masło utrzeć do białości z cukrem pudrem. Wbijać po kolei jajka i ucierać. Teraz dodać maślankę (można stopniowo dolewać w trakcie ucierania), skórkę z cytryny i posiekany tymianek. Ciasto będzie wyglądało jak owarzone, ale tym nie należy się przejmować. Ucierając dosypywać mąkę wymieszaną z proszkiem. Tu już nie ucieramy długo, byle wszystko się połączyło i stanowiło jednolite ciasto. Wlać ciasto do foremki, wyrównać lekko łyżką i wstawić do piekarnika. Moja babka piekła się równo 1 godzinę. Przed wyjęciem, sprawdzić patyczkiem. Moja babka po 55 minutach miała już suchy patyczek, ale dałam jej te dodatkowe 5 minut. 

Po upieczeniu wyjąc od razu z piekarnika i odstawić do lekkiego przestudzenia. Ja bardzo niecierpliwa, już po 5 minutach wyjęłam babkę z formy. 

Babkę można udekorować lukrem cytrynowym lub oprószyć pudrem. Ja postawiłam na cytrynowy lukier bo druga połowa cytryny tak smętnie leżała i czekała na wykorzystanie.

Kroiłam kiedy babka była jeszcze dosyć ciepła



7 komentarzy:

  1. Ekstra ta forma!! Z jakiego sklepu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.garneczki.pl/produkt/forma-do-babki-z-tuleja-aluminiowa-nordic-ware-elegant-party-zlota-22-2-cm,65548 Dwa tygodnie koło niej chodziłam bo cena jest mocno zaporowa. Po prostu strasznie droga. Ale stwierdziłam, że zamiast kolejnej pary butów to kupię jednak tę formę

      Usuń
  2. No mocno mocno zaporowa jak na formę :0! Ale piekna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bardzo piękna. I co bardzo ważne, cudownie równo piecze, więc już dzisiaj nie jest mi tak żal tych wydanych pieniędzy. Forma jest dosyć ciężka, o wiele bardziej niż wszystkie inne znane mi formy. Chociaż mam jedną glinianą i ta będzie chyba cięższa

      Usuń
  3. Tak ,smak cytryny i tymianku to będzie kolejne moja babka bardzo jestem ciekawa. Podobają mi się jeszcze babkowe formy Duki, ale one mają spiczaste wierzchy " czubki" :) chyba ciężko żeby się nie ułamało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja używam do takich form carlex. Nie ma nic lepszego. Babki same wychodzą z form bez żadnego szwanku

      Usuń
    2. a połaczenie cytryny i tymianku to nie pierwsze moje smaki. Juz tu jest taka babka tylko ma jeszcze dodatek maku. Na forum cina bardzo polubiona została i wiele dziewczyn ją piecze.

      Usuń