Translate

sobota, 26 marca 2022

Ciasto pomarańczowo-czekoladowe

 Zawsze te dwa smaki razem, bardzo mi odpowiadały. Dzisiaj takie dosyć proste, choć wygląda na skomplikowane, ciasto warstwowe. Ja trochę za bardzo przyłożyłam się do wałkowania i chyba za cieniutkie wyszły mi blaty. Ale to co odkroiłam jako nadmiar, zjadam z ogromnym smakiem bo jest przepyszne. 





Składniki:

Ciasto: 

*450 g mąki pszennej tortowej

* 100 g cukru pudru

* 1 mała łyżeczka proszku do wypieków

* 150 g masła

* 1 jajko

* 100 g mleka (tak mleko ważyłam bo akurat waga była wyjęta i wszystko odważałam, to i mleku sie dostało)

Całość robiłam w malakserze ale można równie dobrze ręcznie czy w robocie. Ja do takich ciast uwielbiam malakser. Wrzuciłam do niego wszystkie sypkie składniki i miękkie masło. Krótko pokręciłam. Następnie dodałam jajko i wciąż kręcąc dolewałam stopniowo mleko. Ciasto w momencie było gotowe. Wyjęłam z malaksera i rozdzieliłam na 5 równych części (zawsze odważam wszystko). Ułożyłam kawałki ciasta na talerzy i nakryłam folią spożywczą, żeby nie wysychało. Ciasto nie jest klejące, za to doskonale plastyczne i pięknie się wałkuje. Przygotować 5 arkuszy papieru do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 180 stopni z grzaniem góra-dół.  Na pierwszy z arkuszy rozwałkować ciasto na wielkość 24 x 28 cm. Z małym naddatkiem (ok. 1 cm), który spiecze się i go odkroimy. Papier ciastem wstawić do piekarnika i piec ok. 6 minut. Jak tylko brzegi zaczęły mi się rumienić to ciasto już wyjmowałam. Ciasto dociąć najlepiej takie gorące bo później zaczyna się łamać. Odstawić na kratkę do wystudzenia. I w ten sam sposób upiec 5 jednakowych blatów. 

Masa czekoladowa:

* 350 g mleka 

* 1 opakowanie budyniu czekoladowego (ja miałam budyń z dodatkiem belgijskiej czekolady i nie polecam go ani trochę. Kupić zwykły czekoladowy budyń. )

* 1 łyżka kakao

* 4 łyżki cukru

* 100 g czekolady deserowej lub gorzkiej (ja miałam tylko 80 g gorzkiej czekolady o zawartości 74% kakao) - posiekać wcześniej

* 100- 130 g masła (a tu dawałam na oko, odcinając kawałek z kostki masła)

Do rondla wlać ok. 200 ml mleka, dodać cukier i masło. Doprowadzić do zagotowania. W pozostałym mleku rozmieszać budyń i kakao. Wlać stopniowo  na gotujące się mleko, mieszając przy tym cały czas i doprowadzić do zagotowania. Zdjąć z palnika i wrzucić posiekaną czekoladę. Zamieszać aż czekolada rozpuści się w budyniu. Nakryć folią spożywczą w kontakcie i przestudzić. Nie musi być całkiem zimna, spokojnie lekko ciepłą dawałam na blaty. Kiedy masa czekoladowa studzi się, przygotować masę pomarańczową. 

Masa pomarańczowa:

* 650 ml soku pomarańczowego (użyłam 100 % sok tłoczony)

* skórka otarta z jednej niedużej pomarańczy

* 2 opakowania budyniu śmietankowego (każde na pół litra mleka)

W ok. 200 ml soku wymieszać dokładnie budynie. Pozostały sok wraz ze skórka pomarańczową zagotować. Na gotujący się sok wlewać powoli rozmieszane budyniu, przez cały czas mieszając. Doprowadzić do zagotowania. Zdjąć z palnika, nakryć folią spożywczą w kontakcie i przestudzić. Masa absolutnie nie może być zimna bo będzie problem z jej rozprowadzeniem. Powinna być dobrze ciepła. 

Składanie ciasta:

Ułożyć pierwszy blat ciasta w formie, na papierze do pieczenia. Wyłożyć połowę masy czekoladowej i rozsmarować równą warstwą. Ułożyć na masie drugi blat ciasta. Wyłożyć na niego połowę masy pomarańczowej. Nakryć trzecim blatem, na który wykładamy resztę masy czekoladowej. Nakryć czwartym blatem, na którym pozostałą masę pomarańczową wykładamy i rozsmarowujemy. Nakryć ostatnim, piątym blatem ciasta. Odstawić do wystudzenia. 

Na zimne ciasto przygotować polewę czekoladową. U mnie tradycyjnie ganache z gorzkiej czekolady i śmietanki kremówki. Ciasto po wystudzeniu wprost rozpływa się w ustach.



9 komentarzy:

  1. Krysiu, cudowne to ciasto, no cudowne, jesteś arcymistrzyni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci Alu, ale to trochę na wyrost tytuł. Samo ciasto polecam bardzo. W sumie jest naprawdę proste do zrobienia. Same blaty koniecznie muszę wykorzystać do jakiegoś innego jeszcze pomysłu, bo ogromnie mi smakuje . Takie suche, to co odcięłam, chodziłam i podjadałam tylko. Przepyszne jest a robi sie w tri miga. Nie klei się, plastyczne cudnie no i super kruche wychodzi, Że nie wspomnę o taniości jego

      Usuń
  2. Jest szansa, że ciasto da się "uwałkować" z mąk bezglutenowych(ryżowa, owsiana, ziemniaczana, sorgo, kukurydziana) - pytam, bo jestem na żywieniu bezglutenowym, a ciasto zapragnęłam upiec na najbliższe święta :) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro nie, ale nie jestem w stanie odpowiedzieć. Używam głównie mąki pszennej do ciast. Czasami dodaję maizeny. Znając siebie, to pewnie bym spróbowała taką bezglutenową wersję. Ciasto nie jest drogie, więc można próbę wykonac. O ile mi widomo, to są mąki bezglutenowe, które zachowują sie podobnie jak pszenna. Może w tę stronę warto spróbować ?

      Usuń
    2. Tak zrobię: zamiast mąk jednorodnych BG- wykorzystam jeden ze sprawdzonych mixów C albo It uniwersal Schar. Jeszcze tylko mam prośbę o proporcje na polewę/ganachee czekoladowe - podasz ? :)
      Z góry dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
    3. Najczęściej biorę 100 ml śmietanki kremówki i 100 g czekolady. Deserowa lub gorzka. Ale to nie są jakieś bardzo sztywne proporcje.

      Usuń
  3. A ja zrobiłam syrniki i musze powiedzieć że kropka w kropkę jak te nasze małdrzyki:)))) mimo ,że do naszych się masło dodaje...nazwa nie ważna ;)) ale pyszne taki sernik z patelni:)))

    OdpowiedzUsuń