Translate

sobota, 22 maja 2021

Kruche z pianką i rabarbarem

 To juz taki stary, sprawdzony przepis. Robiłam z różnymi owocami ale po raz pierwszy z rabarbarem. Rabarbaru dałam naprawdę sporo , to i pianka nie wytrzymała obciążenia i lekko klapnęła  w trakcie studzenia. 



Składniki:

* 500 g mąki (w tym dałam 50 g maki krupczatki)
* 6 żółtek (a właściwie to 7, bo jedno jajko miało 2 żółtka, a jajka mam od szczęśliwych kur)
* 250 g masła - mocno schłodzone
* 50 g smalcu - mocno schłodzony
* 1 łyżeczka proszku do wypieków
* 3-4 łyżki cukru pudru


* 6 białek
* 2 opakowania budyniu waniliowego lub śmietankowego
* 1 szklanka cukru (można ciut więcej bo jednak jagody i morele są takie wyraziste w smaku)
* 1/2 szklanki oleju


* rabarbar - ja miałam chyba 7 długich lasek rabarbaru


Sposób przygotowania:

Do misy malaksera wsypać mąkę, cukier puder i proszek. Masło i smalec pokroić na mniejsze kawałki. Wszystko wymieszać aż ze składników powstanie konsystencja kaszki. Teraz dodać żółtka i krótko miksować, do momentu jak składniki zaczną się łączyć. Lekko oprószyć blat mąką i wyjąć ciasto. Szybko połączyć w kulę, którą należy podzielić na dwie części. Jedna powinna być trochę większa (2/3 - spód ciasta to będzie) od drugiej (1/3 - wierzch ciasta). Każdą z części zawinąć w folię spożywczą i odstawić do schłodzenia. U mnie ok. 3 godzin. 

Używam malaksera do kruchego bo dla mnie to najlepsza metoda aby tłuszcz nie zagrzał się. Ale jeżeli ktoś nie ma malaksera po polecam, aby masło i smalec, zetrzeć na tarce jarzynowej do mąki a następnie siekać wszystko nożem. Na koniec dodać żółtka i też na początku siekać nożem i dopiero na koniec zlepić w całość. Ciasto jak najmniej powinno mieć kontakt z ciepłymi dłońmi. 

Formę o rozmiarach 24 x 36 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Zetrzeć na tarce większą część ciasto. Rozłożyć go równą warstwą i bardzo delikatnie przygnieść dłonią. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i podpiec przez ok. 15 - 18 minut (moje siedziało 18 minut). Wyjąć i wystudzić. 

W czasie kiedy spód ciasta stygnie, przełożyć białka do miski i z dodatkiem szczypty soli ubić sztywną pianę. Kiedy piana już sztywna, nie przerywając ubijania dodawać po łyżce cukru. Ubijać tak długo aż cały cukier rozpuści się. Piana zrobi się baaaardzo gęsta i lśniąca. Wtedy wsypać suche budynie i krótko ubić. Na koniec wlać olej i wymieszać wszystko. Wyłożyć pianę na wystudzony spód. Wyrównać i poukładać kawałki rabarbaru. Na wierzch zetrzeć pozostałe ciasto. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec ok. 45 - 50 minut. Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić na kratkę do wystudzenia. 

Pianki, na ten rozmiar formy nie jest zbyt dużo. No i do tego, najpierw wyrosła mi a później pod wpływem dużej ilości rabarbaru, opadła. Jednak jest wyczuwalna choć mało widoczna. Ciasto jest mega kruche.




6 komentarzy:

  1. Człowiek ma ochotę wskoczyć w ekran i się poczęstować :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję . Ciasto było baaaaardzo smaczne. Było bo znikło za jeden dzień.

      Usuń
  2. Witam Krysiu a jakie inne owoce by najlepiej pasowały do tego super kruchego ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilonko, identyczne robiła z morelami pomiędzy które wrzuciłam jagody. Teraz trzeba patrzeć na co jest sezon. Za chwilkę będą truskawki. Tylko w ich przypadku to bym truskawki dała na ciasto a piankę na truskawki. Truskawki jeszcze cięższe od rabarbaru

      Usuń
  3. mam rabarbar i tak myślę to robić to czy inne jakieś twoje , jutro wybiorę, ale te z pianka bardzo kusi , jedynie ten smalec pominę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, a ja praktycznie zawsze dodaję smalec do kruchego ciasta. Wiem, wiem czemu nie dasz smalcu. Ciasto wyszło nieprzeciętnie kruche. Może Twoje bez dodatku tego smalcu będzie po prostu bardzo kruche

      Usuń