Translate

sobota, 29 kwietnia 2023

Placek z rabarbarem

 Dawno, dawno temu piekłam już to ciasto. Wtedy coś nie bardzo wyszło. Rabarbar nie taki, trochę go za mało było. Teraz sobie przypomniałam o nim. Stwierdziłam, że dam mu szansę. Na szczęście. Ciasto wyszło przepyszne, genialne w smaku. Oryginalny przepis jest autorstwa Alidab z Wielkiego Żarcia i ma już chyba 25 lat. Ja dzisiaj opierając się na tym starym przepisie, zrobiłam go po swojemu. I dobrze, bo ciasto wyszło tak dobre, że od razu zjadłam 3 kawałki. 





Składniki:

* 500 g mąki pszennej tortowej

* 250 g masła schłodzonego

* 6 żółtek (miałam naprawdę duże jajka)

* 2 łyżki śmietany kwaśnej 18% (łyżki raczej płaskie odmierzone, z maleńką górką jedynie)

* 100 g cukru pudru

* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

* szczypta soli


* 1,3 kg rabarbaru pokrojonego już na kawałki (tak ok. 1,5-2 cm długości każdy) - rabarbaru nie obierać 

* 350 g cukru

* 3 opakowaniu budyniu śmietankowego (każdy budyń na 0,5 litra mleka)

* bułka tarta





Sposób przygotowania:

Dzień wcześniej należy przygotować rabarbar. Pokrojony wsypać do dużej miski i  zasypać cukrem. Miskę nakryć i zostawić na ok. 12 godzin. Co jakiś czas przemieszać, żeby cukier się rozpuścił a rabarbar puścił sok. Ja przygotowałam rabarbar wieczorem bo miałam piec placek przed południem. 

Kolejnego dnia odcedzić rabarbar z powstałego soku. Sok oczywiście zachować. Mnie wyszło 2,5 szklanki soku. Uzupełnić tę ilość soku wodą, tak aby było 1 litr płynu łącznie. 3 szklanki płynu doprowadzić do zagotowania a w pozostałej szklance wymieszać proszek budyniowy. Kiedy płyn się zagotuje, wlewać pomału budyń. Cały czas mieszać i doprowadzić do zagotowania. Zdjąć z ognia budyń, lekko ostudzić (może z 5 minut studzenia u mnie było) i dodać do niego rabarbar a następnie dokładnie wymieszać.  Budyń z rabarbarem najlepiej przygotować w czasie, kiedy w piekarniku będzie podpiekany spód ciasta. 

Przygotować półkruche ciasto. Ja zawsze robię to w malakserze ale można i ręcznie: Mąkę, proszek, sól i puder wymieszać w misce. Zimne masło zetrzeć na tarce jarzynowej i posiekać szybko. Dodać żółtka i śmietanę. Szybko zagnieść ciasto. W moim cieście widoczne były maleńkie kawałeczki masła. Ciasto podzielić tak mniej więcej na pół. Jedna część była ciut większa i ją rozwałkowałam na dnie formy 24 x 36 cm.  Gęsto ponakłuwać ciasto i wstawić do lodówki na czas nagrzewania piekarnika. Nastawić piekarnik na 180 stopni. Drugą część ciasta zapakować w folię spożywczą i włożyć do zamrażarki.  Kiedy piekarnik nagrzeje się, wyjąć ciasto z lodówki i podpiec przez ok. 18 minut. Podpieczone wyjąć i wystudzić. Na wystudzone ciasto posypać bułkę tartą. I teraz już można wyłożyć budyń z rabarbarem, wyrównać. Na budyń zetrzec na tarce ciasto z zamrażarki. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec ok. 40-45 minut. Wyjąć na kratkę i wystudzić. Na wierzch posypać delikatnie cukrem pudrem. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz