Translate

sobota, 6 maja 2023

Ciasto na mleku skondensowanym, z posmakiem jagodowym

 Ciasto samo jest robione na bazie "mlecznej dziewczyny:, które przepisy już tu są. Tym razem jest z dodatkiem kakao. Przypadkowo znalazłam kącie zamrażalnika jagody i postanowiłam je wykorzystać do tego ciasta. Wizualnie może to pięknie nie wygląda, bo jagody niezwykle barwią ale za to dodają naprawdę super smaku. Ten dodatek nie jest tu niezbędny ale bardzo, bardzo podnosi smak tego ciasta. zamiast jagód można dać wiśnie czy maliny. Ja miałam tylko te nieszczęsne jagody. No i "wypadek" mi się zdarzył bo zapomniałam do ciasta dodać masło roztopione . I wydaje mi się, że jego brak ani trochę nie zepsuł ciasta a nawet chyba poprawił jego strukturę.



A ta fotka robiona innym telefonem i w innym świetle. Ciasto w rzeczywistości ma brązowy kolor a nie rudy. Ale to fajnie widać strukturę ciasta, więc wstawiam zdjęcie 






Składniki:

Ciasto:

* Mleko skondensowane słodzone  - puszka z Gostynia, która waży 530 g . Do ciasta dodajemy 400 g . Reszta pójdzie do kremu

* 3 całe jajka

* 180 g mąki

* 2 łyżki kakao 

* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

* 70 g masła roztopionego i wystudzonego (ja nie dałam, o czym wyżej wspomniałam) 

Krem: (wszystkie składniki poza mlekiem muszą być dobrze schłodzone)

* 250 g mascarpone

* 135 g serka śmietankowego (typu Łaciaty)

* reszta mleka skondensowanego tj. 130 g

* 550 g śmietanki kremówki 36%  (można dać 500 g ale ja dałam tyle ile akurat było w lodówce)

* 2-3 łyżki cukru pudu

* cukier waniliowy (ja dałam łyżeczkę cukru z prawdziwą wanilią)

Warstwa jagodowa:

* jagody (nie mam pojęcia ile ich było, ale po zagotowaniu, zblendowaniu i przetarciu przez sitko wyszło ok. 200 ml) - miałam zamrożone

* 2-3 łyżki cukru

* 1 łyżka maizeny

Sposób przygotowania:

Należy zacząć od przygotowania warstwy jagodowej (owocowej) . Zblendowane i przetarte przez sitko owoce wlać do rondelka i ustawić go na małym grzaniu. Dodać cukier i maizenę rozmieszaną w łyżce wody. Doprowadzić do zagotowania. Masa owocowa powinna zgęstnieć. Od razu przelać do worka cukierniczego (jednorazowy, gdzie później odcinamy róg). Zostawić do całkowitego wystudzenia. 

Teraz można już wziąć się za ciasto. Najpierw przygotować 9-10 arkuszy papieru do pieczenia i na każdym odrysować koło o średnicy ok. 21-22 cm. Ciasto będziemy rozprowadzać na odwrotnej stronie niż namalowane koło. 

Piekarnik nagrzać do 180 stopni z grzaniem góra - dół. Ciasto z papierem najwygodniej będzie układać w piekarnika na blaszce z jej wyposażenia, ale odwróconej go góry nogami. Blachę nagrzewać razem z piekarnikiem.

Do miski wlać mleko skondensowane i wbić jajka. bardzo dokładnie rozmieszać. Można mikserem. Tu powinno być teraz dodane masło . Ja go nie dałam i absolutnie nic to ciastu nie zaszkodziło. Więc wybór należy do was. Mąkę, kakao i proszek wymieszać i przesiać na dwa razy do jajek z mlekiem. Dokładnie zmiksować. I to wszystko co robimy z ciastem.  Teraz czas na pieczenie. Na każde kółko nałożyć dwie łyżki ciasta (takie z górką odmierzane). Ciasto rozsmarować po papierze do krawędzi narysowanych kółek. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok. 5 minut. Wyjąć i od razu odkleić od papieru. Odklejony krążek ciasta ponownie ułożyć na papierze. Zostawić do wystudzenia. Tak upiec pozostałe krążki ciasta. Mnie wyszło ich 10. 

Czas na krem. Mleko skondensowane, mascarpone i serek śmietankowy dokładnie zmiksować. W drugiej misce ubić kremówkę z dodatkiem cukru pudru i cukru waniliowego. Powinno być ubita tak na 3/4. Wtedy po łyżce dodawać zmiksowane serki. Masa będzie naprawdę gęsta.

Składanie ciasta: Cały krem najlepiej od razu podzielić na 10 części, tyle ile krążków ciasta jest. Ułozyc pierwszy krążek ciasta i posmarować kremem. W woreczku gdzie są jagody, odciąć rożek. Namalować wyciskając, dwa trzy kółka. Gdzie nam się podoba, jak nam się podoba. Na to ułożyć kolejny krążek ciasta i powtórzyć nakładanie kremu i warstwy jagodowej. I tak do wyczerpania krążków ciasta . Ostatni krążek niczym nie smarujemy a pozostałą część kremu szczelnie przykrywamy i wstawiamy do lodówki. Ciasto owijamy folią spożywczą, wierzch ciasta również i tak wstawiamy do lodówki na noc. Rano już już można posmarować wierzch ciasta pozostawionym kremem. Ja na warstwie kremu polałam czekoladę rozpuszczoną. Przechowywać w lodówce. 



4 komentarze:

  1. Te ciasto to taki mercedes wśród ciast, zjawiskowe to mało powiedziane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki tam mercedes Alu. Ale faktycznie jest bardzo dobre i dużą robotę robią tutaj te jagody. Fajnie tak czasami cos wykopać z czeluści zamrażarki

      Usuń