Translate

poniedziałek, 2 maja 2022

Rolada bezowa z karmelizowanym rabarbarem

 Po drożdżówce zostały białka. Na nalewkę za dużo rabarbaru nakupiłam. No i trzeba było jedno i drugie zutylizować. Najszybciej jak się da to chyba rolada bezowa. Na pierwszej fotce, świeżo zwinięta i odcięta dupka rolady





Składniki:

* 5 białek (zważyłam i moje ważyły 145 g) w temperaturze pokojowej

* 215 g cukru drobnego

* 1 płaska łyżka maizeny (skrobia kukurydziana)

* szczypta soli

* garstka płatków migdałowych


* 400 g rabarbaru - pokroić na kawałki ok. 3 cm - nie obierać

* 4-5 łyżek cukru (dałam 5 łyżek, ale 4  by wystarczyły w zupełności)


* 250 g mascarpone - mocno schłodzone

* 250 g śmietanki kremówki - mocno schłodzona





Sposób przygotowania:

Zaczęłam od przygotowania rabarbaru. Na dno szerokiego rondla wsypałam cukier i rondel postawiłam na niezbyt dużym ogniu. Cukru nie wolno mieszać, ale można poruszać trochę rondlem. Cukier powinien się rozpuścić i zmienić kolor na złocisty. Nie może mocno zbrązowiec bo karmel będzie gorzki. Kiedy cały cukier rozpuści się, należy wsypać do rondla rabarbar. Przemieszać. Podgrzewać aż rabarbar zmięknie, ale będą widoczne kawałki rabarbaru. Nie należy zbyt często mieszać bo wtedy na pewno rozleci się. Część soku rabarbarowego powinna odparować. Wystudzić.

Teraz można już przygotować roladę. 

Białka ze szczyptą soli ubijać aż zacznie robić się gęsta piana . Ustawić robot na najwyższych obrotach i zacząć dodawanie cukru łyżka po łyżce. Zostawić ostatnią łyżkę cukru, którą należy wymieszać z maizeną i razem dodać. Ubijać tak długo aż cukier nie będzie wyczuwalny w pianie. 

Piekarnik nagrzać na 135-140 stopni w termoobiegu.  Formę z wyposażenia piekarnika wyłożyć papierem do pieczenia. Wyłożyć bezę i wyrównać, posypać płatkami migdałowymi. Wstawić do piekarnika i piec 30 minut. Po upieczeniu, nakryć wierzch rolady papierem do pieczenia, odwrócić formę i wyjąć roladę (wcześniej, przejechać nożem po brzegach bo piana gdzieniegdzie potrafi się przykleić do blachy). Zostawić w tej pozycji do wystudzenia. Ja nakryłam dodatkowym arkuszem papieru.

No i czas na krem: Do miski przełożyć mascarpone i wlać kremówkę. Przemieszać a następnie zacząć ubijać aż powstanie gęsty krem. Można pod koniec ubijania dodać łyżkę cukru pudru. Wyłożyć krem na roladę. Na wierzch wyłożyć rabarbar (ja robiłam w poprzek rolady takie jakby rowki co parę centymetrów i rabarbar wkładałam w te rowki. Pomagając sobie papierem na który wyłożyliśmy roladę, zwinąć roladę. Wstawić do lodówki i schłodzić. 




2 komentarze:

  1. Czy taka rolada postoi ze 2 dni czy mocno zmieknie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moja była zjedzona praktycznie od razu, ale uważam, że po dwóch dniach to jednak beza zmięknie.

      Usuń