Translate

sobota, 3 lipca 2021

Jagodzianki - kolejne

 Wreszcie zakupiono mi jagody. I mogłam wziąć się za jagodzianki. No bo co to za lato bez jagodzianek ?





Składniki:

* 500 g mąki tortowej + 3 łyżki do zaczynu

* 200 g mąki krupczatki

* 4 żółtka +2 całe jajka

* cukier (u mnie tak z pół szklanki)

* 250 ml letniego mleka

* 50 ml śmietanki kremówki

* 100 g bardzo miękkiego masła

* 30 g drożdży

* szczypta soli

* ok. 700 ml jagód plus trochę cukru do nich plus łyżka czy dwie maizeny (można dać skrobię ziemniaczaną)


Sposób przygotowania:

Z drożdży, 3 łyżek mąki i małej łyżeczki cukru oraz niewielkiej ilości letniego mleka, przygotować zaczyn. Wymieszać wszystko i powinna wyjść konsystencja kwaśnej śmietany. Zaczyn odstawić do wyrośnięcia. Do misy robota wsypać mąki, szczyptę soli. Wymieszać i zrobić lekki dołek. W dołek wlać lekko wyrośniety zaczyn. Przysypać mąką z brzegów. Kiedy będzie widać wyraźny przyrost zaczynu (mąka będzie pękać, rozchodzić się), dodać pozostałe letnie mleko, kremówkę  i jajka wraz z żółtkami i cukrem, ubite na kogel mogel. Zacząć wyrabiać ciasto. Kiedy ciasto jest już lśniące i gładkie, jednolite. Należy dodawać po malutkim kawałeczku miękkiego masła. Cały czas wyrabiać. W momencie kiedy masło połaczy się z ciastem a samo ciasto nie będzie lepić się do dłoni, miskę z ciastem nakryć folią spożywczą i odstawić do wyrastania.  Ciasto powinno co najmniej podwoić swoją objętość. 

Wyrośnięte ciasto wyjąć na blat oprószony lekko mąką i lekko zagnieść. Podzielić na równe kawałki (u mnie były to kawałki po ok. 80 g ciasta), z każdego formować placuszek, na środek którego dajemy ok. 1,5-2 łyżek jagód wymieszanych z cukrem i maizeną.  Ja do formowania czy zagniatania nie używałam już mąki, bo nie było takiej potrzeby. Ciasto nic się nie lepiło do niczego. Uformować bułeczkę i odstawić na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Bułeczki powinny wyraźnie podrosnąć. Wyrośnięte posmarować mlekiem, żółtkiem, jajkiem czy czym kto lubi. Ja posmarowałam białkiem, które zostało od żółtek.  Na wierzch można dać kruszonkę lub po upieczeniu pomalować lukrem. U mnie króluje kruszonka bo wszyscy tak lubią. 

Wyrośnięte bułeczki wstawić do piekarnika nagrzanego do 160 stopni - termoobieg, lub 180 z grzaniem góra dół i piec ok. 20-25 minut (zależy od piekarnika).

Upieczone zdjąć od razu na kratkę na wystudzenia. 











6 komentarzy:

  1. Ojej jagodzianki , jej dlaczego mam tak daleko do Ciebie Krysiu , dlaczego?
    Bułki najpiękniejsze na świecie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jagodzianki, to najwspanialszy drożdżowy wypiek. Tak uważa moja rodzina. I ja też.
      Ja również żałuję, że taki hektar drogi jesteśmy od siebie :(

      Usuń
  2. Krysiu - wyglądają obłędnie. Czekam na jagody :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Małgosiu. I u mnie kiepsko z jagodami. Bardzo małe i bardzo drobne.

      Usuń
  3. Upiekłam i ja! Jeszcze takich nie jadłam, przepyszne!!! Dzięki za przepis ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis nie zawiódł i jagodzianki smakowały

      Usuń