Translate

sobota, 31 lipca 2021

Szarlotka z papierówkami

 Jabłka kupiłam tydzień temu bo akurat były takie piękne papierówki w warzywniaku. No to od razy usmażyłam je i zapakowałam w słoiki. Do smażenia jabłek daję mało cukru a papierówka przesmaża się na taką wręcz piankę. Jak żadne inne jabłko.

Na razie jeszcze stygnie więc fotka całości 



ale lekko ciepłą już ukroiłam. 

 




Składniki: 

Ciasto: 

* 500 g maki tortowej

* 100 g mąki krupczatki (można dać w całości tortową)

* 200 g masła - schłodzone

* 100 g smalcu - schłodzony

* 1/2 - 1 szklanki cukru pudru

* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

* 2 całe jajka (rozmiar L)

* 3 żółtka

* 1 łyżka kwaśnej śmietany. 

Z podanych składników należy przygotować kruche ciasto. Ja robię wszystko w malakserze, ale spokojnie można to zrobić ręcznie. Zaznaczę jedynie, że kruchego czy półkruchego ciasta nie należy wyrabiać długo bo będzie po upieczeniu twarde. Całość ciasta podzielić na dwie części, każdą osobno zawinąć w folię spożywczą i wstawić na godzinę do lodówki.

Dodatkowo:

* 2 kg papierówek

* odrobina cukru do nich

* 1 opakowanie kisielu - dałam morelowy

Jabłka najlepiej jest przygotować wcześniej, bo powinny być wystudzone całkowicie. 

Obrane jabłka pokroić i włożyć do dużego rondla ustawionego na średnim ogniu. Usmażyć na prawie mus. U mnie widoczne były jeszcze kawałki jabłek. Na koniec smażenia doprawić cukrem, ewentualnie skórką otartą z cytryny. Do przestudzonych jabłek wsypać kisiel i wymieszać dokładnie. 

Sposób przygotowania:

Formę 24 x 36 cm wyłożyć papierem. Wyjąć z lodówki jeden kawałek ciasta i rozwałkować na wielkość formy i ułożyć na dnie. Ciasto w formie można podpiec przez ok. 10 minut (ja tak zrobiłam) a następnie wystudzić. Można również nie podpiekać wcale. 

Podpieczone lub nie, posypać bułką tartą a następnie wyłożyć nasze jabłka. 

Wyjąć drugą część ciasta z lodówki, rozwałkować na wielkość formy i ułożyć na jabłkach, starając się wcisnąć delikatnie brzegi ciasta wokół rantu. Zrobić w cieście kilka dziurek np. patykiem do szaszłyków. 

Formę z ciastem wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 1 godziny. 

Po upieczeniu odstawić formę z ciastem na kratkę do wystudzenia.  Nid odpinać boków tortownicy dopóki ciasto nie przestygnie.

Wiech ciasta posypać pudrem lub dać lukier. Moja rodzina preferuje puder




2 komentarze:

  1. Najlepsze na świecie, zjadłbym w całości, ogólnie uwielbiam papierówki (czekam na żółte, teraz są zielone).
    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Do szarlotki wolę te bardziej zielone jednak. Mają wyrazisty smak.

      Usuń