Translate

sobota, 20 lutego 2021

Szarlotka , jabłecznik

 Od wiek wieków, w naszej rodzinie , szarlotką nazywało się każde ciasto z jabłkami. Mama najczęściej piekła w półkruchym cieście. A u mnie to są różne, przeróżne. Dzisiaj jest ciasto ucierane. Proste do zrobienia, porcja na dużą tortownicę. Wyszła baaaaaaaaaardzo, bardzo smaczna





Składniki:

Masa jabłkowa: 

* 1,5 kg jabłek - ja wzięłam jabłka odmiany bojken. Bardzo mi one pasują do ciasta, bo szybo się rozsmażają i są kwaskowe. Waga jabłek przed ich obraniem i wydrążeniem gniazd nasiennych

*  2-3 łyżki cukru (ja nie dałam wcale cukru)


Jabłka najlepiej przygotować dzień wcześniej, aby dobrze wystygły.  Ja na dno rondla daję najpierw ok. 1/3 szklanki wody i łyżkę masła. Jabłka obrać, wydrążyć gniazda nasienne i pokroić w kostkę niezbyt drobną. Wrzucić do rondla, przykryć i ustawić na małym ogniu. Mnie najlepiej smaży się w żeliwnym rondlu. Po kilku minutach należy jabłka wymieszać i dalej dusić pod przykryciem. Jabłka nie muszą się całkiem rozpaść. U mnie były widoczne bardzo wyraźnie kawałki jabłek. Pod koniec dodać cukier. Zostawić do zupełnego wystudzenia. 

Zimne już jabłka można wymieszać z kisielem np. cytrynowym.


Ciasto:

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Ja wyjęłam wszystko na blat wieczorem a rano robiłam ciasto

* 250 g masła (miałam ciut więcej bo tak mi sie odkroiło)

* 5 jajek - rozdzielić na białka i żółtka (raczej wziąć należy troszkę większe jajka)

* 1 szklanka cukru drobnego do wypieków

* 1 szklanka mąki tortowej

* 1 szklanka maki ziemniaczanej

* 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia

* 2-3 łyzki bułki tartej


Przygotować tortownicę o średnicy 28 cm. Ja dno wyłożyłam papierem do pieczenia a boki posmarowałam masłem i posypałam bułką tartą. Piekarnik nagrzać do 180 stopni - grzanie góra dół.

Do miski włożyć masło i cukier. Ubijać mikserem do białości. Mąki wymieszać z proszkiem. Teraz wciąż ubijać ale dodawać na zmianę po żółtku i kilka łyżek mąki. Na koniec ciasto będzie bardzo gęste. Ubić teraz na sztywno pianę z białek z dodatkiem szczypty soli. Dodać ze dwie łyżki piany do ciasta i wymieszać mikserem. Ponownie dodać 2 łyżki piany i wymieszać mikserem, ale tylko do połączenia się składników. Teraz już można dodać resztę piany do ciasta i delikatnie wymieszać szpatułką. 

Połowę ciasta wyłożyć do tortownicy i rozsmarować. Posypać wierzch ciasta bułką tartą, a następnie wyłożyć jabłka. Wierzch jabłek wyrównać. Na jabłka porozkładać kupki pozostałego ciasta a następnie rozsmarować. 

Wstawić ciasto do nagrzanego piekarnika, na dolną półkę. Pieczemy ok. 45-55 minut. Przed wyjęciem należy sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest upieczone. 

Po upieczeniu, wyjąć z piekarnika i odstawić na kratkę do wystudzenia na ok. 10-15 minut. Po tym czasie zdjąć rant tortownicy i całkowicie wystudzić





2 komentarze:

  1. Krysiu , ja uwielbiam oglądać te wszystkie przekładańce z masami itd, ale jeść najbardziej lubię takie ciasta
    Jabłecznik to ja zawsze i o każdej parze, jeszcze taki puszysty i napakowane jabłkami jak twój

    OdpowiedzUsuń