Translate

piątek, 30 sierpnia 2024

Ciasto ze śliwkami i kruszonką

 Proste ucierane ciasto, z dużą ilością śliwek i kruszonki. Nic wymyślnego ale pyszne za to.  Śliwki miałam jakieś takie dziwne okrąglutkie i duże za to maleńką pestką, więc każdą dzieliłam na 8 części. Piekłam to ciasto sporo wcześniej i przepis jest na blogu, ale chcę go przypomnieć bo jest naprawdę bardzo, bardzo smaczne 





Składniki:

Ciasto: - wszystkie składniki w temperaturze pokojowej. Należy wyjąć z lodówki ok. 3 godzin wcześniej

* 250g masła

* 1 szklanka cukru pudru (szklana o pojemności 250 ml)

* 5 całych jajek  takie ciut większe miałam

* 300g mąki pszennej tortowej

* 2 opakowania budyniu (każde miał po 40g)

* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

* szczypta soli

* 2 łyżki octu

Kruszonka:

* 100 g masła roztopionego - ma być ciepłe a nawet i gorące może być

* 150 g mąki pszennej tortowej

* 80 g cukru kryształu


Dodatkowo śliwki ok. 1 kg - u mnie weszło raczej więcej niż kilogram




Sposób przygotowania:

Śliwki wypestkować i pokroić na ćwiartki, połówki czy ósemki - w zależności od ich wielkości. Mniejsze kawałki to i więcej śliwek wejdzie.  Ja lubię dużo owoców i tak daję. Jak widzę jakieś gdzieś ciasto z np. śliwkami a tam 5 śliwek na krzyż, za to suchego placka dużo, to nie jest to wypiek dla mnie.

Kruszonka: Mąkę wymieszać z cukrem i wlać do tego masło. Zarobić całość najwygodniej widelcem, aż mąka wchłonie całe masło. Odstawić do przestudzenia. 

I teraz możemy się wziąć za przygotowanie ciasta. Włączyć piekarnik z temperaturą 180 stopni. Zanim ciasto zrobimy to piekarnik się nagrzeje. 

Formę 24 x 36 cm wyłożyć papierem (mam formy noc stick rozpinane i wykładam jedynie dno formy). Do dużej miski dać masło i puder (można cukier drobny zamiast pudru ale wtedy trzeba o wiele dłużej miksować).  Mikserem na najwyższych obrotach (używam mikser ręczny bo uważam, że do tego typu ciast jest o wiele bardziej przydatny niż robot. Ale można i robotem przygotować ciasto) ubić masło z pudrem do białości. Tak ok. 5 minut. Dodajemy jajka jedno po drugim w momencie kiedy poprzednie dobrze połączy się z masą maślaną.  Mąkę wymieszać z budyniami i proszkiem oraz solą. Ubijając wciąż ciasto dosypywać po łyżce mąki. Dodając kolejną łyżkę poprzednia nie musi być dokładnie wymieszana. Kiedy cała mąka jest połączona z masą maślaną, należy dodać ocet i dokładnie zmiksować. Ciasto wyłożyć do formy i rozprowadzić go równą warstwą. Na cieście poukładać gęsto, jedna przy drugiej śliwki, skórką do dołu. Można je wcześniej oprószyć mąką ziemniaczaną i dopiero układać. Kto lubi może dodać szczyptę cynamonu na śliwki, ja go nie znoszę. Na śliwki wysypać całą kruszonkę równą warstwą. Wstawić do piekarnika i piec ok. 50-60 minut. Po upieczeniu wyjąć i odstawić na kratkę do wystudzenia. Jak tylko trochę przestygnie ciasto, można zdjąć boki formy. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz