Translate

piątek, 24 maja 2024

Biszkopt z kremem, truskawkami i galaretką

 To chyba taki klasyk. Kiedyś robiło się z kremem teraz częściej widuję z masą ze śmietanki i mascarpone. Ja jednak wolę zdecydowanie tę wersję klasyczną. U mnie dzisiaj krem waniliowy a truskawki drobniej pokrojone, bo chciałam żeby ich było jak najwięcej. I cały kilogram truskawek mi tu wszedł dzięki temu. 





Składniki:

Biszkopt olejowy:

* 4 jajka (temperatura pokojowa) rozdzielone na białka i żółtka

* 140 g cukru drobnego

* 160 g maki pszennej tortowej

* 0,5 łyżeczki proszku do wypieków

* 40 g oleju

* szczypta soli

Krem budyniowy:

* 0,5 litra mleka

* 2 łyżki maki pszennej (z mała górką odmierzone)

* 2 łyżki mąki ziemniaczanej (odmierzone z małą górką)

* 4 łyżki cukru

* 4 żółtka

* cukier waniliowy (używam cukier z dodatkiem wanilii) 

* 250 - 300 g masła - temperatura pokojowa

* laska wanilii (wyskrzybać ziarenka) lub ekstrakt waniliowy

Dodatkowo: 

* 1 kg truskawek - ja pokroiłam truskawki bo chciałam żeby ich było jak najwięcej

* 3 opakowania galaretki truskawkowej

* 750 - 800 ml gorącej wody

* ewentualnie coś do nasączenia biszkoptu

* mały słoiczek powideł truskawkowych lub dżemu truskawkowego (niekoniecznie) . Ja miałam powidła truskawkowe, które w poprzednim sezonie sobie usmażyłam



Sposób przygotowania:

Przygotować formę 24 x 36 cm (góra i dół jednakowy rozmiar). Dno formy wyłożyć papierem.  Piekarnik włączyć i nagrzać do 170 stopni (grzanie góra - dół).

Mąkę wymieszać z proszkiem. Białka przełożyć do dużej miski i dodać szczyptę soli. Żółtka dać do małej miseczki i wlać do nich olej a następnie dokładnie rozmieszać. Zacząć ubijać białka . Kiedy piana już będzie biała zacząć dodawać cukier i cały czas ubijać. Ubijamy aż cukier będzie całkowicie rozpuszczony. Zmniejszyć obroty miksera i wlać żółtka. Miksować jedynie do momentu połączenia się piany z żółtkami. Odstawić mikser.  Przesiać połowę mąki do masy jajecznej i delikatnie rozmieszać szpatułką. Dodać drugą część mąki i znów dokładnie wymieszać.  Wlać ciasto do formy i wstawić do piekarnika. Piec ok. 30 minut.  Wyjąć i odstawić na chwilę na kratkę do studzenia. Po ok. 3-5 minutach odwrócić biszkopt do góry nogami, zdjąć papier i wystudzić całkowicie. Wystudzony włożyć ponownie do formy (ja zawsze daję najpierw papier do pieczenia). Ja swój biszkopt nasączyłam filiżanką wody z cukrem i sokiem z cytryny. Ja swój biszkopt posmarowałam powidłami truskawkowymi. 

Na biszkopt wyłożyć krem:

Krem budyniowy: Ok. 3/4 podanej ilości mleka wstawić w rondlu do zagotowania, wrzucić resztę laski wanilii. Żółtka dokładnie rozmieszać z cukrem i ziarenkami wanilii lub ekstraktem waniliowym.  Dodać pozostałe mleko i wymieszać. Wsypać mąki i bardzo dokładnie rozmieszać żeby nie było żadnych grudek. Wlać na gotujące się mleko i mieszając doprowadzić do zagotowania. Zdjąć z ognia i nakryć budyń folią spożywczą w kontakcie. Odstawić do zupełnego wystudzenia. Masło utrzeć na puch i nie przerywając ucierania dodawać po łyżce budyniu. Utarty krem wyłożyć na biszkopt, wyrównać.  Na wierzch wyłożyć pokrojone truskawki. Wstawić do lodówki. 

Galaretki rozpuścić w podanej w przepisie ilości wody. Schłodzić a następnie naczynie wstawić do lodówki i kontrolować konsystencję. Kiedy galaretka zacznie gęstnieć, tężeć należy wylać na truskawki i całość wstawić do lodówki. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz