Translate

sobota, 7 października 2023

Ciasto ze śliwkami w zalewie śmietanowej

 Od dawna przymierzałam się zrobić takie ciasto ale zawsze jakies inne przepisy go wyprzedzały. Aż wreszcie jest. Kruche ciasto, fura śliwek i zalewa śmietanowa. I powiem jedno: róbcie bo jest przepyszne . Aha, zdjęcia nie są ani trochę podkolorowane. Ja mam po prostu takie jajka. Swojskie, od szczęśliwych kur.






Składniki:


Ciasto:

* 250 g mąki pszennej tortowej

* 150 g masła schłodzonego

* 2-3 łyżki cukru pudru

* 1 całe jajko

* szczypta soli

* można dodać pół maleńkiej łyżeczki proszku do pieczenia

* trochę bułki tartej do posypania spodu ciasta


Zalewa śmietanowa:

* 250-300 g śmietany kwaśnej 18%

* 150 g śmietanki kremówki 36%

* 2 całe jajka

* 75-100 g cukru

* 1 płaska łyżka maizeny (skrobia kukurydziana)


Śliwki - ok. 1 kilograma - ja miałam śliwki węgierki, które przekroiłam każdą na pół. Oczywiście pestki należy wyjąć. 





Sposób przygotowania:

Ze składników ciasta przygotować ciasto kruche. Ja tym razem obyłam się bez malaksera tylko użyłam siekacza do ciasta kruchego. Mąkę, proszek, sól i puder wymieszać. Dodać pokrojone drobno masło i posiekać dokładnie. Jajko rozmieszać w filiżance i wlać do kruszonki. Szybko zagnieść ciasto. Formę o średnicy 27cm wyłożyć spód papierem i dno wykleić ciastem, jednocześnie formując rant o wysokości ok. 2 cm. Formę wstawić do lodówki na ok. 1/2 godziny. W tym czasie przygotować zalewę, mieszając dokładnie wszystkie składniki razem.  Włączyć piekarnik z grzaniem góra dół i ustawić 180 stopni . Wyjąć ciasto z lodówki, posypać bułką tartą. Układać śliwki dachówkowo. Na koniec zalać zalewą śmietanową. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok. 50 minut. 

Po upieczeniu wyjąć, odstawić na kratkę i dokładnie wystudzić




1 komentarz: