Translate

sobota, 2 września 2023

Tarta z budyniem i śliwkami

 Kruche ciasto, budyń i śliwki. Prosto a pyyyyyyyysznie wyszło.












Składniki:

Ciasto:

* 320 g mąki pszennej

* 130 g zimnego masła

* 1 łyżeczka proszku do pieczenia

* szczypta soli

* 3 łyżki cukru

* 1 całe jajko + 1 żółtko (ja miałam wyjątkowo duże jajka)

Budyń:

* 1 jajko

* 40 g maizeny (skrobia kukurydziana)

* 400 g mleka

* 4 łyżki cukru

* 1 łyżeczka cukru waniliowego (może być i wanilinowy)


* śliwki - ja miałam tzw. węgierkę dąbrowicką. Mocno dojrzała i słodka


Sposób przygotowania:

Piekłam w formie na tartę o średnicy 25 cm, z wyjmowanym dnem. 

Zacząć od ugotowania budyniu. Jajko, cukier i maizenę rozmieszać w rondelku z niewielką ilością mleka. Kiedy wszystko doskonale się połączy, dodać resztę mleka, wymieszać i rondel ustawić na średnim ogniu. Mieszając doprowadzić do zagotowania i chwilkę pogotować. Zdjąć z ognia. Dodać teraz cukier waniliowy i dokładnie wymieszać. Budyń nakryć folią spożywczą i niech sobie przestygnie. 

Teraz czas na ciasto. Mąkę wymieszać z solą o proszkiem. Wkroić zimne masło i posiekać na kaszkę. (ja robię to w malakserze). Cukier wsypać do miseczki, wbić jajko i dodać żółtko. Dokładnie rozmieszać, tak żeby cukier prawie się rozpuścił. Dodać jajka do kruszonki i szybko wyrobić ciasto. Ciasto podzielić  na większą część (tak ok. 2/3 całości) i ty ciastem wylepić formę tarty. Z pozostałego ciasta zrobić cienki wałeczek, który należy ułożyć w trzech różnej wielkości kręgach


Formę wstawić do lodówki na ok. 15-20 minut. 

Śliwki wypestkować. Moje były naprawdę duże, więc podzieliłam każdą na ćwiartki. Budyń (jeszcze był dobrze ciepły, więc uwijałam się z robotą, żeby ciasto za bardzo się nie ociepliło) przełożyć do worka cukierniczego. Wyciskać go pomiędzy wałeczki. Poukładać śliwki w budyniu. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 40 minut. 









2 komentarze:

  1. Krysiu, co tu pisać - ciasto wygląda w s p a n i a l e :). Z połączenia jego składowych części wynika, że jest - i to bez żadnych wątpliwości - poezją smaku :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieskromnie odpowiem, jest przepyszna . Sama jestem zaskoczona, że taki prosty pomysł a tak fantastycznie smakuje

      Usuń