Translate

sobota, 18 lutego 2023

Sernik gotowany w orzechowym biszkopcie

 Jeszcze rano miałam trochę inny plan na sernik. W trakcie robienia wywróciłam plan do góry nogami 😀. No tak to jest z moimi planami. Miały być brzoskwinie, miała być galaretka. A jest to co jest.






Składniki:

Biszkopt orzechowy: (składniki w temperaturze pokojowej)

* 8 jajek - rozdzielone na białka i żółtka

* 150 g mielonych orzechów laskowych

* 60 g bułki tartej

* 30 g mąki pszennej

* 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia

* 160-180 g cukru drobnego

* szczypta soli

Orzechy, bułkę, mąkę i proszek wymieszać dokładnie. Białka ubić ze szczyptą soli, dodając stopniowo cukier. Kiedy piana jest bardzo gęsta, stopniowo dodawać żółtka. Kiedy piana połączy się z żółtkami, odłożyć mikser. Na trzy razy dodać orzechy i mieszać wszystko delikatnie szpatułką. Przelać do formy   24 x 36 cm (na dnie miałam papier do pieczenia, boków niczym nie smarowałam). Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec ok. 40 minut. Ja w trakcie pieczenia zmniejszyłam temperaturę do 170 stopni. Przed wyjęciem należy sprawdzić patyczkiem czy biszkopt jest upieczony. Jeżeli tak, to należy wyjąć formę z piekarnika i odstawić na kratkę do wystudzenia, do góry dnem. Wystudzony odwrócić, wyjąć z formy i przekroić na dwa blaty.

Masa serowa:

* 1 kg twarogu sernikowego (mój miał 18% tłuszczu)

* 200 g masła

* 5 całych jajek

* 1/2 - 1 szklanki cukru (dajemy cukier wg własnych upodobań)

* 2 opakowania budyniu waniliowego lub śmietankowego

* 2/3 szklanki mleka (a szklanka miała 250 ml pojemności)

Do dużego rondla włożyć masło a rondel ustawić na niewielkim grzaniu. Kiedy połowa masła roztopi się, dodać twaróg sernikowy. Mieszać  aż się połączą, trzepaczką rózgową. W międzyczasie ubić całe jajka z cukrem na puszystą masę. Masę jajeczną dodać do masy serowej i teraz już cały czas mieszać trzepaczką, ciągle podgrzewając. Kiedy masa zacznie się gotować, wymieszać budynie w mleku i wlać do masy serowej. Cały czas mieszając doprowadzić do zagotowania. 

Dodatkowo:

* herbatniki kakaowe

* kawa do nasączenia (nie koniecznie)

* polewa czekoladowa ( u mnie ganache)

Pierwszy blat włożyć do formy. Nasączyć lekko kawą. Wylać połowę masy serowej (gorącej). Na masę poukładać herbatniki, jeden obok drugiego. Na herbatniki wyłożyć drugą część masy serowej (zostawić ok. 3-4 łyżek do posmarowania wierzchu). Drugi blat biszkoptowy lekko nasączyć kawą i ułożyć na masie serowej. Na wierzchu rozsmarować resztkę masy. Zostawić do zupełnego wystudzenia. Na całkowicie wystudzone ciasto wylać polewę czekoladową. Przechowywać w chłodnym miejscu.





3 komentarze:

  1. Takie duże ciasta wysokie na dużą blachę kojarzą mi się z domem rodzinnym:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie większośc takich własnie. Za chwilkę jadę na wieś do rodziny z tym ciastem. I tak w każdą sobotę mamy

      Usuń