Translate

sobota, 16 lipca 2022

Fantazja wiśniowo-jagodowa

 Nie miałam pojęcia jak nazwać to ciasto. Nie umiem dawać jakichś wymyślnych nazw, więc jak zwykle w tytule są główne składniki smaków. Dodatkowo, spód to nie jest zwykły biszkopt. Podejrzałam już dawno temu, na rosyjskojęzycznych stronach, biszkopt na gorącym mleku. No to teraz zrobiłam go. I gorąco polecam bo wyszedł fantastyczny. 





Składniki:

Biszkopt na gorącym mleku:

* 6 jajek (miałam różnej wielkości jajka ale były raczej większe niż typowe sklepowe L) - rozdzielić na białka i żółtka

* szczypta soli

* 240 g cukru drobnego (połowa do białek, połowa do żółtek)

* 240 g mleka

* 100 g masła

* 340 g mąki pszennej tortowej

* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

Przygotować formę 24 x 36 cm , wykładając dno formy papierem do pieczenia. Piekarnik włączyć na 175 stopni z grzaniem góra dół

Białka ubijać ze szczyptą soli. Kiedy już zrobią się białe, dodawać stopniowo cukier. Ubić na sztywno. Odstawić. Żółtka przełożyć do dużej miski i ubijać z cukrem do białości, tak aby cały cukier rozpuścił się. Do ubitych żółtek, należy dodać na trzy tury pianę z białek i za każdym razem, delikatnie wymieszać łopatką. Mleko razem z masłem podgrzewać aż do zagotowania, ale nie gotować. Do jajek dodać ok. 1/3 mąki (przesiać) i bardzo delikatnie wymieszać z masą jajeczną. Wlać ok. 1/3 gorącego mleka i wymieszać rózgę. Ponownie dodać kolejne 1/3 mąki przesianej - wymieszać i 1/3 mleka - wymieszać . I ostatnia partia przesianej mąki i wtedy dajemy proszek do pieczenia. Wymieszać. Wlać resztę mleka i wymieszać. Ciasto przelać do formy i wstawić do piekarnika. Pieczemy ok. 40 minut. Przed wyjęciem należy sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest upieczone. Upieczone wyjąć na kratkę do wystudzenia. Przestudzone wyjąć z formy. 

Masa wiśniowo-jagodowa:

* 600 g wiśni już wydrylowanych

* 100 g jagód

* sok z jednej cytryny

* 60 g maizeny (skrobia kukurydziana)

* 125 g wody

* 125 g cukru

Wiśnie i jagody wstępnie zblendować i przelać do rondelka. Dodać sok z cytryny i powoli podgrzewać doprowadzając do zagotowania. Gotować ok. 5 minut. Teraz już drugi raz zblendować aby masa była jak najbardziej gładka. Maizenę wymieszać z cukrem i wodą. Wlewać pomału do zblendowanych gotujących się owoców. Energicznie mieszać rózgą kuchenną. Doprowadzić do zagotowania. Przelać do większego naczynia i przykryć folią w kontakcie. Wystudzić i wstawić do lodówki. Ok. połowa masy posłuży do napełniania dziurek wyciętych w biszkopcie. Druga połowa idzie do kremu.

Krem wiśniowo-jagodowy:

* połowa masy wiśniowo-jagodowej (ma być schłodzona w lodówce)

* 250 g zimnego mascarpone

* ok. 100 ml śmietanki kremówki 36%

Mascarpone i kremówkę krótko ubić razem. Dodać zimną masę wiśniowo-jagodową i zmiksować krótko razem. 

Krem biały:

* 250 g mascarpone - mocno schłodzone

* 330 g śmietanki kremówki 30-36% - mocno schłodzona

* 1-2 łyżki cukru pudru

Ja dałam niepotrzebnie dodatkowo, serek śmietankowy . Masa wyszła mi bardzo smaczna  ale zbyt zwarta, żeby wyciskać workiem cukierniczym. Te proporcje i składniki, które podałam są wystarczające. 

Wszystkie składniki włożyć razem do miski i ubić. 

Sposób składania ciasta:

Przygotować biszkopt, robiąc w nim dziurki. Ja wycinałam je tylką średniej wielkości, tą szerszą, gładką końcówką. Nie wycinamy do końca (spodu biszkoptu), żeby masa nie wyciekła spodem. Połowę masy wiśniowo-jagodowej przełożyć do worka cukierniczego jednorazowego najlepiej. Odciąć czubek worka, tak aby masa wiśniowa wychodziła cienką strużką. Napełnić masą wycięte dziurki, równo z wierzchem ciasta. 

Teraz wyłożyć na wierzch ciasta krem wiśniowy i rozsmarować równą warstwą. 

Na krem wiśniowy wyłożyć biały krem. Ja wyciskałam go tylką. Z racji tego, że jak pisałam wyżej, krem wyszedł mi zbyt zwarty nie mogłam sobie poszaleć z tylkami i zdobieniem. 

Ciasto wstawić do lodówki i tam przechowywać.







2 komentarze:

  1. Cudna ta fantazja, zresztą wiesz Krysiu jakie piękne i pyszne ciasta tworzysz, no masz ten dar i nie ma co na ten temat dyskutować, ja z twoich przepisów nawet na wegan czasami przerabiam i wychodzi,że ho ho ps cin wcale się nie otwiera, FB jak mu się chce raz tak raz nie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alu :) Nikomu się nie otwiera od wczorajszego wieczoru. Ostatnio dosyć często się zawiesza

      Usuń