Translate

sobota, 18 czerwca 2022

Kruchy torcik

 Zaplanowałam zupełnie coś innego. Nie wyszło. Więc musiałam zupełnie inne ciasto zrobić a tamto poszło w kosz. Kruche zawsze wyjdzie i nie opadnie 😏




Składniki:

Ciasto półkruche:

* 600 g mąki pszennej tortowej

* 100 g masła - temperatura pokojowa

* 200 g kwaśnej śmietany 18%

* 2 całe jajka

* ok. 150g cukru pudru

* 1 płaska łyżeczka proszku do wypieków

Krem:

* 1 litr mleka

* 5 żółtek

* 3 opakowania budyniu waniliowego (mam budyń z dodatkiem wanilii)

* 100 g mąki pszennej tortowej

* ok. 150 g cukru (zwykły cukier tym razem)

* 100 g masła - temperatura pokojowa

* 50 g białej czekolady - drobno posiekać

* 400 - 500 ml śmietanki kremówki 36%

Dodatkowo: smażone truskawki lub frużelina truskawkowa czy dżem truskawkowy. Ja przygotowałam smażone truskawki z odrobiną cukru. (spokojnie mogą być to zupełnie inne owoce)

Sposób przygotowania:

Całość pracy przy torciku najlepiej zacząć od przygotowania budyniu do kremu. Kiedy budyń będzie stygł, można spokojnie zająć się ciastem.

Ciasto: Wszystkie składniki ciasta włożyć do dużej miski i zagnieść ciasto. Ja najpierw widelcem wymieszałam składniki a potem już zagniatałam dłonią. Całe ciasto podzielić na 4 równe części. Nakryć folią spożywczą, żeby nie obeschło. 

Przygotować 4 arkusze papieru do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 180 stopni - termoobieg

Na pierwszym arkuszu ułożyć jedną kulkę ciasta i rozwałkować ją na średnicę nieco większą niż 28 cm. Naciąć na cieście koło o średnicy 28 cm. Ja użyłam pokrywki , która ma właśnie taką średnicę. Ciasto ponakłuwać i wstawić do piekarnika . Pieczemy ok. 10 minut. Ciasto ma tylko delikatnie zezłocić się. Kiedy jeden krążek ciasta się piecze, należy naszykować kolejny. Upieczony krążek ciasta wyjąć i odstawić do przestudzenia. W ten sam sposób upiec pozostałe 3 krążki ciasta.

Krem: Do wysokiego i dużego naczynia wbić żółtka, dodać cukier, budynie i mąkę. Wlać ok. 1 szklanki mleka. Mikserem dokładnie wymieszać, żeby nie było grudek. Pozostałe mleko doprowadzić do zagotowania. Cały czas miksując żółtka z budyniami, wlewać bardzo powoli zagotowane mleko. Kiedy całe mleko już jest wlane a masa nie ma żadnych grudek, należy ponownie przelać wszystko do garnka, ale przezornie używając sitka do tego. Garnek ustawić na małym grzaniu i od razu całość miksujemy mikserem (nie polecam używania łyżki, rózgi, łopatki). Miksujemy do czasu aż masa budyniowa stanie si e aksamitna i gładka, i zacznie się gotować. Zdejmujemy garnek z grzania. Miksując należy dodać masło, pokrojone wcześniej na małe kawałki. Zaraz po tym dodajemy białą czekoladę. Miksujemy do momentu kiedy masło i czekolada roztopią się i połączą z budyniem. Można na koniec  dolać ze 3-4 łyżki kremówki (z tej ilości podanej w składnikach) i zmiksować oczywiście. Budyń należy przykryć folią w kontakcie i ostawić do całkowitego wystudzenia. Kiedy budyń jest już całkowicie zimny, należy ubić śmietankę kremówkę tak na 3/4. Nie może być całkowicie sztywna. Zimny budyń przełożyć do naprawdę dużej miski i zmiksować, żeby był gładki i mniej stężały. Teraz na dwie, trzy tury dodać ubitą śmietankę. Ja po pierwszym dodaniu, po prostu zmiksowałam mikserem całość. Resztę już wmieszałam łopatką. 

Składanie: Ułożyć pierwszy krążek ciasta i posmarować truskawkami po całej powierzchni. Wyłożyć ok. 1//4 kremu i rozsmarować równą warstwą. Lekko docisnąć i ułożyć drugi krążek ciasta. Powtórzyć : truskawki i na to krem. I trzeci krążek ciasta i ponownie tak samo nakładać. Ułożyć ostatni krążek ciasta. Na niego już nie dawałam truskawek. Rozsmarować resztę kremu po całej powierzchni. Ewentualnie jeszcze boki. Wstawić do lodówki co najmniej na noc. Rano można dowolnie udekorować.

Uwaga: Ja dałam do kremu 500 ml kremówki ubitej. Ale lepiej dać te 400 ml to krem będzie bardziej stabilny. W smaku jest genialny ale do kruchych krążków jest trochę za delikatny. Smakowo całość świetnie się komponuje









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz