Translate

sobota, 12 marca 2022

Ciasto z wiśniami (z nalewki) w czekoladowym kremie

 I zaś problem z nazywaniem ciasta. Nie będę się siliła na jakieś wymyślne nazwy. U mnie ciasto ma nazwę wskazującą co jest w środku. Dzisiaj zaplanowałam, że wreszcie muszę zużyć wiśnie po nalewce. No i cała reszta była wymyślana do tych wiśni. Czekolada, kawa dobrze mi sie komponują z wiśniami. 





Składniki: 

Biszkopt:

* 5 jajek - jajka średniej wielkości i w temperaturze pokojowej lub nawet lekko ogrzane w ciepłej wodzie.

* 150 g cukru drobnego do wypieków

* 100 g mąki pszennej tortowej

* 50 g kakao

* 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

* 50 g czekolady deserowej (50% kakao), utartej na tarce jarzynówce

Masa czekoladowa:

(to nie mój pomysł i nie wiem skąd go mam. W zeszycie znalazłam kartkę z przepisem na ten krem)

* 1 puszka mleka skondensowanego słodzonego (jak zawsze gostyńskie u mnie)

* 250 ml śmietanki kremówki 30%

* 150 g czekolady gorzkiej (dałam 50 g czekolady deserowej - 50% kakao i 100 g czekolady gorzkiej - 74% kakao)

* 50 g masła pokrojonego na małe kosteczki

Masa śmietanowo-kawowa:

* 400-500 ml śmietanki kremówki 30% - bardzo mocno schłodzona

* 2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej (odmierzyłam z małą górką)+2 łyżeczki gorącej wody - do rozpuszczenia w niej kawy

* 2 łyżki cukru pudru - z górką

* 2 opakowania śmietan-fix

Dodatkowo:

* wiśnie z nalewki (sprawdzić czy czasami nie ma w nich pestek)

* do nasączenia: nalewka wiśniowa lub Saska : wiśnie w rumie (można rozcieńczyć trochę przegotowaną wodą)

* mały słoiczek dżemu wisniowego (ja miałam samorobne wiśnie smażone, które lekko podgrzałam i dopiero posmarowałam nimi biszkopt)

* 1-2 łyżki świeżo zmielonej drobnej kawy

Sposób przygotowania:

Zacząć od biszkoptu. Jajka ubić z cukrem na gęstą i puszystą masę. Ja swoje ubijałam ok. 15 minut. Mąkę, kakao i proszek wymieszać a następnie przesiać. Dodawać na 3-4 tury do masy jajecznej i delikatnie mieszać szpatułką. Na koniec dodać czekoladę i delikatnie wymieszać. Wlać do formy 28x18 cm (dno formy wyłożone papierem do pieczenia) i wstawić do piekarnika nagrzanego do 175-180 stopni. Piec ok. 40 minut. Po upieczeniu wyjąć i dokładnie wystudzić. Przeciąć na dwa cienkie blaty. Pierwszy blat wyłożyć w formie, w której piekliśmy (ponownie układam nowy papier do pieczenia na dnie). Nasączyć (tyle ile lubimy, ale bez przesady)Posmarować dżemem, cienka warstwa. Na dżemie poukładać wiśnie, jedna obok drugiej. Na wiśnie wylać masę czekoladową: Czekoladę posiekać, wrzucić do rondelka. Dodać mleko skondensowane i śmietankę kremówkę. Rondelek ustawić na małym ogniu. Mieszając, doprowadzić do zagotowania się masy. Teraz należy dodać masło i ponownie mieszać do czasu aż masa zagotuje się. Zdjąć rondel z palnika i dokładnie wystudzić masę. Masa powinna zrobić się dosyć gęsta ale jeszcze lejąca. Wylać na wiśnie. Schłodzić w lodówce ok. 15 minut i na wierzch nałożyć drugi blat biszkoptowy. Blat nasączyć. Na nasączony blat nałożyć masę śmietanowo kawową: kawę zalać gorącą wodą, dokładnie wymieszać i wstawić do lodówki, do mocnego schłodzenia (15 minut wystarczy). Śmietn-fix wymieszać z cukrem pudrem. Śmietankę lekko ubić, dodać  puder wymieszany z fixami i ubijać aż masa zgęstnieje. Na koniec dodać zimną kawę. Masę kawową nałożyć na wierzchni blat. Ja posmarowałam najpierw cienką warstwą biszkopt a potem , za pomocą rękawa cukierniczego i tylko, wycisnęłam takie małe kupki. Wierzch posypać mieloną kawą. Ciasto wstawić do lodówki na cała noc. Przechowywać  w lodówce.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz