Translate

sobota, 24 sierpnia 2019

Ciasto z makiem i śliwkami

Bodajże 7 lat temu, w sporej grupie osób, piekłyśmy wieniec drożdżowy z makiem i śliwkami. FB mi przypomniało tę akcję. Miłe to były czasy. No i wspomnienie natchnęło mnie aby zrobić ciasto z ze wspomnianymi dodatkami czyli masą makową i śliwkami. Zupełnie inne ciasto od tego wspomnianego drożdżowego ślimaka. Ale równie pyszne. Połączenie maku i śliwek jest naprawdę bardzo dobre.
Pracę nad tym ciastem najlepiej rozłożyć na dwa dni. Pierwszego dnia wieczorem przygotować kruche ciasto i masę makową. Reszta rano juz idzie błyskawicznie


Ta fotka była robiona po południu, kiedy ciasto już dobrze wystygło. Fotki poniżej robione są na ciepłym cieście i przy kiepskim oświetleniu






Składniki:

Ciasto:

* 450 g mąki (użyłam typ 450 czyli tortową)
* 5 żółtek (białka zostawiamy na piankę)
* 200 g masła
* 50 g smalcu
* 4-5 łyżek cukru pudru
* 1 łyżeczka proszku do wypieków
* 1 łyżka kakao

Dodatkowo:

* śliwki (ja miałam śliwki takie duże, okrągłe, z malutką pestkę, która ni diabła nie chciała odejść. W środku miały piękny czerwony kolor. Kupowałam w sklepie na L.)
* 1 opakowanie kisielu/budyniu wiśniowego lub żurawinowego
* 3/4 - 1  szklanki cukru drobnego

Ze wszystkich składników oprócz kakao zarobić kruche ciasto. Ja tradycyjnie posługuję się malakserem. ok. 2/3 ciasta przełożyć do woreczka foliowego (moje było w formie kruszonki) i wstawić do zamrażarki. Do pozostałego ciasta dodać kakao i razem wyrobić. Zawinąć w folię i wstawić do lodówki.
Teraz można się zająć masą makową.

Masa makowa:

Jeżeli ktoś nie chce "bawić" się w zrobienie samodzielnie masy makowej, może użyć gotowej. Ale ja wolę swoją masę. Wcale nie jest to trudne ani żmudne, bo należy kupić zmielony już mak.

* 200 g maku suchego zmielonego
* ok. 1,5 szklanki mleka
* kilka łyżek cukru (zależy jak kto lubi słodkie)
* 2 - 3 łyżki miodu
* 2 - 3 łyżki masła
* 2 jajka (rozdzielić na żółtko i białko)

1 szklankę mleka zagotować z cukrem i wsypać na gotujące się mleko, suchy mak. Mieszając doprowadzić do zagotowania. Dodać masło i dalej gotować. Jeżeli mak wciągnie całe mleko, należy dodać więcej mleka. Gotować masę ok. 10 minut. Zdjąć z ognia i dodać miód. Garnek z masą przykryć i odstawić do zupełnego wystudzenia (zostawić na noc). 
Rano dodać żółtka i wymieszać. Z białek ubić pianę i delikatnie wymieszać z masą makową. 

Po przygotowaniu masy makowej, ciasto z zamrażarki już odpowiednio się schłodziło. Formę 24 x 36 cm. wyłożyć papierem do pieczenia. Na dno wysypać kruszonkę lub jeżeli całkowicie zagnietliśmy ciasto w jednolitą kulę, to należy zetrzeć go na tarce. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 15-20 minut. (ja piekłam 15 minut). Wyjąć i odstawić do wystudzenia.

Rano, wyłożyć na podpieczony spód ok. 3/4 masy makowej. Przekrojone na pół i wypestkowane śliwki wyłożyć skórą do góry na masie makowej, robiąc pomiędzy nimi odstępy. Mnie weszło ok. 12-14 sztuk śliwek, o których wyżej pisałam. Pozostałą masę makową powkładać w powstałe odstępy pomiędzy śliwkami.

Z białek pozostałych od ciasta ubić pianę. Do już sztywnej piany dodawać stopniowo cukier, łyżka po łyżce. Ubijać aż cały cukier zostanie dodany i nie będzie wyczuwalny w pianie. Dosypać kisiel i wymieszać dokładnie. Pianę wyłożyć na śliwki. Na pianę zetrzeć ciasto kakaowe.
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175-180 stopni i piec ok. 45-50 minut. 
Wyjąć i wystudzić. 



1 komentarz: