Translate

sobota, 31 sierpnia 2019

Sernik z palonym masłem

Miałam mieć ten weekend wolny od pieczenia. Temperatury za oknem nie sprzyjają żadnym pracom w kuchni. Nie dość, że 33 stopnie, to jeszcze straszliwie parno i duszno. Ale siła przyzwyczajenia wzięła górę. Wybrałam opcję minimum roboty 😏 . Zakupiłam w drodze do domu kawałek twarogu półtłustego. A w domu odczekałam do prawie wieczora i do dzieła.





Składniki:

* spód przygotowałam ze zmielonych herbatników i roztopionego masła. Każdy może zrobić spód taki jak jemu będzie pasował i smakował. U mnie miało być minimum pracy, więc było 

Dno tortownicy o średnicy 26 cm wyłożyć papierem do pieczenia i wysypać herbatniki. Ubić równą warstwą, formując przy tym boki . Wstawić do lodówki

Masa serowa:

* 850-900 g twarogu półtłustego (takiej wagi był zapakowany kawałek który kupiłam)
* 6 jajek (nic nie rozdzielamy, używamy całych jajek)
* 5 łyżek śmietany kwaśnej 18% (to będzie ok. 2/3 szklanki)
* 1 szklanka cukru drobnego
* 1 opakowanie budyniu waniliowego (ja mam budyń z dodatkiem ziarenek wanilii) 
* 200-220 g masła

Zaczynamy od przygotowania masła palonego. Masło włożyć do rondelka i ustawić go na niedużym ogniu. Roztapiać do momentu aż masło stanie się brązowo-złociste i widać będzie taki brązowy osad. Wtedy natychmiast zdejmujemy rondel z ognia i szybko studzimy. 

Do misy malaksera wbić całe jajka i wsypać cukier. Miksować aż masa będzie w miarę gładka. Nie musi być ubita do białości. Do masy jajecznej dodać stopniowo śmietanę (stąd te łyżki w składnikach), nie przerywając miksowania. Dosypać budyń. A teraz wrzucamy po kawałeczku sera i cały czas miksujemy. Na koniec wlać wystudzone palone masło. Masę sernikową wylać na ciasteczkowy spód, kilkukrotnie stuknąć formą o blat aby pozbyć się nadmiary pęcherzyków powietrza i wstawić do piekarnika nagrzanego do 150 stopni z ustawionym na dnie naczyniem z wodą (to taka oszukana kąpiel wodna). Pieczemy ok. 1 godz.  i 20 minut. Sernik nie powinien wyrosnąć. Mój był równy ja stół. Wierzch ma pozostać jasny. U mnie jedynie same brzegi były zarumienione. 
Odnoszę wrażenie, że mój piekarnik ma wyższą temperaturę pieczenia niż pokazuje. Proszę kontrolować ciasto. Wierzch powinien być ścięty, ale nie rumiany. Jeżeli słabo się ścina, to znaczy że należy podnieść temperaturę do np. 155-160 stopni.

Polewa:

* 400 g  śmietany kwaśnej 18%
* opakowanie cukru waniliowego, z dodatkiem wanilii a nie wanilinowego

Delikatnie wymieszać. Nie ubijać. 

Wyjąć upieczony sernik z piekarnika, piekarnik wyłączyć, i łyżką, bardzo delikatnie wyłożyć na wierzch śmietanę równą warstwą. Wstawić do wyłączonego piekarnika i zostawić na ok. 15 minut. Po tym czasie piekarnik uchylić i zostawić na kolejne minuty 15-30. Teraz można już wyjąć i studzić na kratce. Wystudzony wstawić do lodówki. U mnie był całą noc. 




Na tym zdjęciu widać, jak idealnie równy jest sernik



2 komentarze: