Translate

sobota, 11 listopada 2023

Szarlotka z polewą śmietanową

 Niedawno piekłam ciasto ze śliwkami i polewą śmietanową. Wyszło przepyszne. No to czemu by nie spróbować tak z jabłkami ?  No więc dzisiaj szarlotka pod śmietanową polewą jest. W założeniach miałam na wierchu jabłek zrobić kratkę z ciasta ale czas gonił więc o wiele szybciej poszło rozwałkowanie  blatu i wyłożenie go na jabłka. 





Składniki:

Ciasto:

* 500 g mąki pszennej tortowej

* 150 g cukru pudru

* 1 łyżeczka proszku do wypieków

* szczypta soli

* 230 g zimnego masła

* 2 całe jajka + 1 żółtko

* 3 łyżki kwaśnej śmietany 18% (odmierzać z niewielką górką)


* 2 kg jabłek - ja miałam jabłka odmiany bojken. Jabłka dzień wcześniej oczyściłam, obrałam i usmażyłam z niewielkim dodatkiem cukru

* 3-4 łyżki bułki tartej


Polewa śmietanowa:

* 400 g śmietany kwaśnej 18%

* 1 całe jajko

* 3-4 łyżki cukru

* cukier waniliowy





Sposób przygotowania:

Wszystkie sypkie składniki ciasta dobrze wymieszać. Wkroić zimne masło i posiekać dokładnie. Najlepiej robić to ciasto w malakserze. Kiedy mąka z masłem utworzy drobną kruszonkę, dodać jajka, żółtko i śmietanę. Szybko zagnieść ciasto. Ciasta nie wolno długo zagniatać bo później będzie twarde. W cieście mogą być widoczne małe kawałeczki masła. Podzielić na dwie równe części.

Pierwszą część ciasta rozwałkować i wyłożyć  na dno formy 24 x 36cm.  (moja forma mierzona na dole i na górze ma jednakową wielkość). Na ciasto posypać równą warstwą bułkę tartą. Na bułkę wyłożyć jabłka. Drugą część ciasta również rozwałkować i ułożyć na jabłka. W kilku miejscach zrobić nakłucia np. patyczkiem do szaszłyków. Ciasto wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec ok. 45 minut.  Kiedy ciasto się piecze należy przygotować polewę śmietanową. Wymieszać rózgą wszystkie składniki polewy ale nie ubijać. Kiedy szarlotka lekko się zrumieni (po tych 45 minutach), należy wyjąć z piekarnika i delikatnie na wierzch wylać polewę śmietanową. Wstawić ciasto ponownie do piekarnika. Piec jeszcze ok. 15 minut aż masa śmietanowa zapiecze się. Upieczone ciasto wyjąć na kratkę do wystudzenia. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz