Translate

sobota, 12 listopada 2022

Pleśniak

 To takie dawne ciasto ale wciąż smakuje. Nie raz robiłam i kilka przepisów już wstawiłam. Dzisiaj ciut inny od poprzednich.





Składniki:

Ciasto:

* 500 g mąki pszennej tortowej

* szczypta soli

* 3-4 łyżki cukru pudru (dajemy mało, tylko na smak, bo w piance jest dużo cukru)

* 1 łyżeczka proszku do wypieków

* 250 g masła/margaryny - schłodzone

* 6 żółtek

* czubata łyżka kakao

* 2 łyżki śmietany (1,5 łyżki do całości ciasta i pół łyżki do części z kakao) - raczej płaskie

Pianka:

* 6 białek

* 1 szklanka cukru drobnego

* 2 płaskie łyżki maizeny

* szczypta soli

Dodatkowo:

Powidła, dżem (ale polecam dżem przygotowany w domu, bez dodatków jakichś tam fixów). Ja miałam dżem wiśniowo-jagodowy, który smażyłam początkiem lata




Sposób przygotowania: 

Ja tradycyjnie robię ciasto kruche w malakserze, ale równie dobrze można ręcznie przygotować, pamiętając jednak o zasadzie, że nie zagniatamy długo ciasta kruchego a jedynie posiekane łączymy w kulę i krótko, szybko zagniatamy. 

Do misy malaksera dać mąkę, sól, proszek, cukier puder. Wymieszać. Dodać pokrojone masło i posiekać na drobną kaszkę, kruszonkę. Teraz dodać żółtka i śmietanę, szybko połączyć. Ciasto podzielić na trzy części. jedna ma być trochę większa a dwie mniejsze. Do jednej z mniejszych części należy dodać kakao i pozostawione pół łyżki śmietany. Krótko wyrobić. Każdą część zawinąć w folię spożywczą i odstawić do lodówki na ok. 2 godziny.

Przygotować formę 24 x 36 cm (ja mam formy gdzie dół i góra mają jednakowe wymiary). Zetrzeć na spód formy największy kawałek ciasta. Podpiec przez 10 minut w piekarniku nagrzanym do 170 stopni - termoobieg.  Wyjąć i dokładnie wystudzić. Na wystudzone wyłożyć równą warstwą powidła czy dżem (można posypać posiekanymi orzechami, ale ja nie mogę jeść takich orzechów więc nie daję). Na to, zetrzeć na tarce cisto z kakao. Na ciasto kakaowe wyłożyć pianę: białka ubić ze szczyptą soli do białości. Nie przerywając ubijania dosypywać stopniowo cukier. Ubijać tak długo aż cały cukier rozpuści się dokładnie. Na koniec przesiać maizenę i połaczyć z pianą. Na pianę zetrzeć ostatni, jasny kawałek ciasto. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175-180 stopni z grzaniem góra dół. Piec ok. 50 minut. Upieczone wyjąć i odstawić na kratkę do wystudzenia. 



4 komentarze:

  1. Krysiu jaka śmietana do ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuniu, zawsze daję kwaśną gęstą śmietanę. % nie ma właściwie tu znaczenia . Może być 18%

      Usuń
  2. To jest ciasto które pasuje na każdą okazję, z wiśniami jeszcze nie robilam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie same wiśnie, a dżem, który smażyłam latem z wiśni i z jagód łącznie. Fakt, wiśni tam więcej jak jagód i pozostały prawie w całości.

      Usuń