Translate

sobota, 8 października 2022

Sernik z jabłkami

 Ja nie można się zdecydować czy bardziej się chce sernika czy szarlotki, to można dwa w jednym. Po prostu sernik z jabłkami. Ja świadomie wybrałam do tego sernika jabłka deserowe, które nie rozpadają się w trakcie smażenia. Mało tego, jabłek nie obierałam bo bardzo mi się podobał ich kolor. 





Składniki:

Ciasto:

* 400 g mąki pszennej tortowej

* 200 g masła/margaryny - schłodzone

* 4 żółtka

* 100 g śmietany kwaśnej 18%

* 100 g cukru pudru

* 1 łyżeczka proszku do wypieków

* szczypta soli


Ze wszystkich składników przygotować ciasto półkruche. Ja robię to w malakserze. Ciasto podzielić na 2/3, które będzie spodem sernika i 1/3, którą należy włożyć na czas przygotowywania, do zamrażalnika. 

Formę 24 x 36 cm (mierzone górą, dół 24 x 33 cm), wyłożyć papierem do pieczenia. Rozwałkować większą część ciasta i wyłożyć na spód formy. Gęsto ponakłuwać i podpiec przez 15 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni - termoobieg.  Podpieczone ciasto wyjąć i dokładnie wystudzić. 

Masa serowa: 

* 1 kg twarogu sernikowego o zawartości tłuszczu 18%

* 5 całych jajek

* 250 g śmietany 18% - moja była bardzo gęsta

* cukier puder - ja dałam tylko 5 łyżek, ale można dać więcej jeżeli lubicie słodkie ciasta

* 1 opakowanie budyniu waniliowego

* 2 łyżki mąki pszennej 

Do miski dać śmietanę, wbić całe jajka, dodać puder i budyń. Dokładnie wymieszać. Do dużej miski przełożyć twaróg sernikowy, dodać masę jajeczną i wsypać mąkę. Mikserem na najwolniejszych obrotach połączyć wszystko. Tylko do połączenia składników miksować. Masę sernikową wlać na podpieczone ciasto, wyrównać. Na wierzch wyłożyć jabłka

Jabłka: 

* ok. 6 sporych jabłek deserowych (można dać również inne jabłka, takie które bardziej się rozpadają podczas obróbki)

* sok z połowy cytryny

* 3-4 łyżki cukru

Jabłek nie obierałam świadomie. Jedynie wycięłam środki a jabłka pokroiłam na sporą kostkę. W szerokim rondlu rozgrzać łyżkę masła (można i nie dawać) . Wrzucić do rondla pokrojone jabłka i od razu skropić sokiem z cytryny. Posypać cukrem. Podsmażać na małym ogniu, delikatnie mieszając. Smażymy tylko do momentu, kiedy jabłka zmiękną. Wystudzić. 

Moje jabłka puściły sporo soku. Na ser wyłożyłam same jabłka, bez soku. 

Na jabłka zetrzeć na tarce kawałek ciasta z zamrażalnika. 

Ciasto wstawić do piekarnika nagrzanego do 165 stopni. Piec ok. 1 godziny. Po tym czasie zwiększyłam temperaturę do 180 stopni i piekłam jeszcze 15 minut. Sernik w piekarniku wyrośnie a później równo opadnie. Po wyłaczeniu piekarnika, uchylić minimalnie drzwiczki i zostawić sernik na ok. 15-20 minut. Po tym czasie wyjąć formę i ustawić na kratce do studzenia. Ja po ok. pół godziny studzenia przełożyłam sernik na deseczkę (przykładam deseczkę do wierzchu formy i szybko odwracam "do góry nogami"), zdjęłam papier i dostudziłam tak odwrócony właśnie. Wystudzone ponownie odwróciłam. Na wierzch można posypać pudrem czy polać lukrem cytrynowym .

Tak wyglądał sernik, przed pokryciem jabłek startym ciastem.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz