Translate

sobota, 2 stycznia 2021

Torcik orzechowy z kremem kawowym

 Chodził za mną już od dawna. Orzechy tarte czekały na odpowiedni moment. Miał być na sylwestra a w sumie to piekłam go w Nowy Rok. I to późnym popołudniem zamiast wziąć się rano za to . Najlepiej to upiec orzechowy biszkopt dzień wcześniej to o wiele lepiej kroić go na blaty przed przełożeniem. Ja swój, niestety kroiłam jeszcze lekko ciepły i środkowy blat wyszedł mi poszarpany i nierówny. 





Biszkopt orzechowy:

Składniki:

* 7 jajek (miałam takie spore jajka) - rozdzielić na białka i żółtka - temperatura pokojowa

* 1 szklanka cukru drobnego do wypieków

* 200 g tartych orzechów włoskich

* 1/2 szklanki mąki (szklanka o pojemności 250 ml)

* 1/2 - łyżeczki proszku do wypieków

* szczypta soli

Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Nie przerywając ubijania, dodawać po 1 łyżce cukru. Ubijać dotąd, dopóki cały cukier się nie rozpuści w pianie. Zmniejszyć obroty miksera i dodawać po jednym żółtku. Kolejne żółtko dodać, kiedy poprzednie dobrze rozmiesza się w pianie. Teraz mikser odstawić. Orzechy, mąkę i proszek wymieszać dokładnie razem. Dodawać po kilka łyżek orzechów do piany i mieszać szpatułką. Nie dodawać od razu wszystkich orzechów. Ja dodałam to na 5 porcji.

Ciasto wyłożyć do formy o średnicy 24 cm lub tak jak ja, piekłam w prostokątnej o rozmiarze: 28 x 18 cm. Ja form nie smaruję niczym a jedynie na samo dno wykładam papier do pieczenia. Wierzch ciasta wyrównać i formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni. Piec ok. 40 minut (sprawdzić patyczkiem już po 30 minutach, bo stopień wypieczenia zależy od piekarnika)

Upieczony biszkopt wyjąć z piekarnika i formę odstawić na kratkę do wystudzenia. Po kilku minutach obkroić nożem brzegi i wyjąć biszkopt na kratkę do całkowitego wystudzenia. 

Jak pisałam wyżej, najlepiej upiec go poprzedniego dnia bo ciepły jednak bardzo źle się kroi. 

Krem kawowy russel:

Składniki:

* 2 całe jajka

* 1/2 szklanki cukru

* 250 g masła - temperatura pokojowa

* 1 łyżka kawy rozpuszczalnej, zalana 1 łyżką gorącej wody

* kieliszek spirytusu

Do miski wbić jajka i dodać cukier. Miskę ustawić w kąpieli wodnej (na garnku z wrzącą wodę, ale woda nie może dotykać dna miski) i ubijać . Po kilku minutach dodać rozpuszczoną kawę i dalej ubijać. Masa jajeczna musi wyraźnie zwiększyć swoją objętość i zrobić się gęsta. Cukier musi się rozpuścić. Zmierzyłam temperaturę masy - było 70 stopni. Miskę zdjąć z garnka i przestawić do większego naczynia napełnionego zimną wodą. Ubijać aż masa osiągnie temperaturę pokojową. 

W drugiej misce ubić do białości masło . Zajęło to ok. 5-7 minut. Nie przerywając ubijania dodawać po łyżce chłodnej masy jajecznej. Na koniec wlewać spirytus, tak po kilka kropli dosłownie. Nie wolno wlewać całego kieliszka od razu, bo krem może się owarzyć. Po dodaniu spirytusu, już nie ubijamy długo, jedynie do połączenia się kremu ze spirytusem. 

Nasączenie:

Ja użyłam 1 szklanki przegotowanej wody wymieszanej z kieliszkiem rumu i kilkoma łyżkami soku z cytryny. 

Złożenie ciasta:

Biszkopt przekroić na trzy blaty. Pierwszy blat umieścić w formie, w której był pieczony biszkopt. Pędzelkiem nasączyć go. Wyłożyć 1/3 kremu i rozsmarować równą warstwą. Ułożyć drugi blat, nasączyć go i kolejne 1/3 kremu. Ostatni blat (u mnie ostatni blat był spodnim blatem biszkoptu) nasączyć (mało) i stroną nasączoną ułożyć na kremie. Wierzch blatu (u mnie wierzch to spód całego biszkoptu) również nasączyć i wyłożyć pozostały krem. 

Kremu nie jest dużo. Jeżeli ktoś lubi więcej i jeszcze chce kremem posmarować boki, to należy zrobić go odpowiednio więcej, zachowując proporcje. 

Wstawić do lodówki. Po schłodzeniu, dekorujemy jak komu pasuje. U mnie warstwa ulubionego ganache, który pasuje mi do wszystkiego.




4 komentarze:

  1. te ciasto gada do mnie, takie apetyczne

    OdpowiedzUsuń
  2. Możesz podać przepis na ta ganache??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja daję 100 g czekolady deserowej posiekanej i 100 ml kremówki. Może być odrobinę więcej kremówki. Wkładam do miski a miskę ustawiam w kąpieli wodnej. Po kilku minutach czekolada rozpuści się w kremowce i wystarczy dokładnie wymieszać

      Usuń