Translate

sobota, 16 stycznia 2021

Rurki z kremem

 Przepis w zeszycie jest od czasów kiedy byłam młoda i piękna. Spisałam go sobie od kobiety, która wtedy mnie poczęstowała takimi właśnie rurkami. Przepis baaaaardzo stary i bardzo dużo takich samych lub bardzo podobnych w necie. 





Składniki:

Ciasto:

* 400 g mąki - użyłam mąkę tortową typ 450

* 200 g masła - mocno schłodzone

* 200 g śmietany kwaśnej 18%

* 1 żółtko

* szczypta soli

* cukier waniliowy - ja miałam cukier z dodatkiem wanilii i kropeczki wanilii widać w cieście

Najszybciej i najprościej jest przygotować to ciasto w malakserze. Wsypać do misy malaksera mąkę i wymieszać z solą . Wkroić zimne masło i krótko wszystko posiekać. Masło powinno być w drobniutkich kawałeczkach. Żółtko dobrze wymieszać ze śmietana i wlać do maki. Połączyć razem szybko. Uformować w kulę, zawinąć w folię spożywczą i wstawić do lodówki na ok. 2-3 godziny.

Dla tych co nie mają malaksera - mąkę z solą wsypać do miski i zetrzeć do niej na tarce tzw. jarzynowej bardzo zimne masło. Posiekać siekaczem lub nożem. Dodać śmietanę wymieszaną z żółtkiem i szybko zagnieść ciasto. 

Po schłodzeniu ciasta, odcinać nieduże kawałki i je rozwałkować cieniutko na prostokąt. Prostokąt tniemy na paski szerokości ok. 2-3 cm, które nawijamy na foremki-rurki. Ja foremek niczym nie smaruję bo wg. mnie mija się to z celem. Ciasto jest na tyle tłuste, że nie powinno nic przywierać. Moje nigdy nie przywiera bez smarowania. Układać na blasze do pieczenia w niedużych odstępach. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 190-200 stopni (zależy jak piekarnik grzeje) i piec ok. 15 minut. Po upieczeniu odczekać ok. 3 minut i zdejmować rurki z foremek. Wystudzić. 

Krem budyniowy:

* 500 ml mleka

* 3 żółtka

* 3 łyżki cukru

* 2 łyżki maki pszennej

* 1 łyżka mąki ziemniaczanej

* 250 - 300 g masła - temperatura pokojowa

* cukier puder - ok. 3 łyżek - do ucierania masła

* cukier puder po posypania rurek

* sok z cytryny - do kremu budyniowego

Mąki, cukier, żółtka i 3/4 szklanki mleka, bardzo dokładnie rozmieszać. Tak, żeby nie było żadnych grudek. Pozostałe mleko zagotować. Na gotujące się mleko wlewać bardzo powoli mieszaninę budyniową. Cały czas mieszać mleko w rondlu. Nie przerywając mieszania, doprowadzić do zagotowania budyniu. Zdjąć z ognia i wierzch budyniu nakryć folią spożywczą (budyniu a nie rondla. Folie należy położyć po powierzchni budyniu). Odstawić do zupełnego wystudzenia. Masło utrzeć na puch z cukrem pudrem. Wciąć ucierać i dodawać po łyżce budyniu. Na koniec dodać trochę soku z cytryny. 

Rurki nadziewać kremem. Najlepsze są świeżo nadziane, kiedy ciasto na rurkach pozostaje chrupiące




7 komentarzy:

  1. Wygląda obłędnie, dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  2. Matko jakie cudne, a ja tak dawno rurek nie piekłam, kiedyś na każde dzień dziecka piekłam rurki, ptysie i babeczki

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś pysznego. dzięki za dokładny przepis, pozdrawiam serdecznie -:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapraszam do nowej grupy, gdzie można promowac swoje strony https://www.facebook.com/groups/2578124759169911

    OdpowiedzUsuń