Translate

piątek, 14 czerwca 2024

Ciasto aniołek. W mojej wersji

 Wiele lat temu piekłam je pierwszy raz. Dzisiaj chciałam dodać mu "charakteru" i udało się . Dodatek wiśni bardzo podniósł smak. 





Składniki:

Ciasto:

* 500 g maki pszennej tortowej

* 3 łyżki cukru pudru

* 125 g masła

* 200 g śmietany 18% lub wiecej

* 2 całe jajka

* 1 łyżeczka amoniaku

Masa kremowa:

* 800 ml mleka

* 1/2 - 1 szklanki cukru (ilość zależy od tego jak bardzo słodkie ciasta lubimy. Ja dałam zdecydowanie mniej niż szklanka)

* cukier waniliowy (ja mam cukier z dodatkiem wanilii)

* 250 - 300 g masła (dałam dokładnie 275 g)

* 250 ml śmietany 18% lub wiecej

* 3 całe jajka

* 3 łyżki maki ziemniaczanej

* 1 łyżka mąki pszennej

Dodatkowo:

* 500 g wiśni (miałam mrożone wiśnie)

* cukier ok. 4 łyżek

* 3 łyżeczki maizeny (można zamienić na mąkę ziemniaczaną)





Sposób przygotowania:

Ja zaczęłam od przygotowania wiśni. Zamrożone wiśnie dałam do rondelka i na małym ogniu doprowadziłam do rozmrożenia a następnie gotowałam aż zrobiły się miękkie. W tym momencie całość zblendowałam na gładką masę (tu akurat się nie popisałam i niezbyt gładka masa mi wyszła, bo zostały kawałki wiśni). Zblendowane wiśnie ponownie ustawić w rondlu na małym ogniu. Cukier wymieszać z maizeną i wsypać do wiśni. Podgrzewając doprowadzić do zagotowania i tym samym zgęstnienia masy. Odstawić do wystudzenia a następnie przełożyć  do rękawa cukierniczego.

Teraz można zrobić ciasto. Ja swoje robiłam w malakserze, ale można i ręcznie zagnieść. Do misy malaksera dałam mąkę, puder, pokrojone na kawałki masło. Krótko zmiksować (jeżeli ręcznie robimy to po prostu dobrze posiekać). Teraz dodać jajka. Do śmietany wsypać amoniak i wymieszać a następnie dodać do mąki. Zagnieść ciasto. Powinno być miękkie i elastyczne. Ciasto podzielić na 4 równe części. Każdą z części rozwałkować na rozmiar ok. 32 x 21 cm. , na papierze do pieczenia. Każdy blat piec po ok. 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Blaty nie mogą być zbyt zrumienione. 

Masa kremowa: Do dużego rondla wlać całe mleko, dodać do niego masło i cukier. Wstawić do gotowania. W misce dokładnie wymieszać pozostałe składniki tj. śmietanę, jajka i oba rodzaje mąk. Jak mleko zacznie się gotować, wlać mieszaninę ze śmietaną. Mieszając doprowadzić do zagotowania. Zdjąć z ognia i lekko przestudzić. 

Pierwszy blat ciasta ułożyć w formie wyłożonej papierem do pieczenia. Wyłożyć na niego część masy kremowej (ok. 1/4 całości) i rozsmarować równą warstwą . Następnie na masie wyciskać z rękawa cukierniczego cienkie paski wiśniowej masy. Nie ważne odległości między paskami. Ja to robiłam tak byle jak. Na masie ułożyć kolejny blat ciasta i powtórzyć czynności. I tak do wyczerpania składników. Ciasto zostawić na blacie aż masa wystygnie a następnie odstawić do lodówki. I niech sobie tam stoi co najmniej 12 godzin. Im dłużej stoi tym jest smaczniejsze. 






3 komentarze: