Translate

piątek, 11 sierpnia 2023

Ucierane ciasto ze śliwkami i kruszonką

 Proste i zawsze smaczne. Ciasto ze śliwkami. Na wierzch dałam kruszonkę, którą miałam w zamrażarce. A na dokładkę polałam lukrem cytrynowym. 





Składniki:

* 250 g miękkiego masła

* 5 jajek (raczej większe jajka)

* 1 szklanka cukru pudru (można dać więcej lub nieco mniej)

* 300 g mąki pszennej tortowej

* 2 opakowania budyniu waniliowego (jeden miał wagę 47 g a drugi 37 g , jednak oba były niby na pół litra mleka. Proponuję dać 2 i każdy o wadze 40 g)

* 2 łyżeczki proszku do wypieków

* 2 łyżki octu

* ok. kilograma śliwek (miałam duże śliwki więc podzieliłam je na 4 części każdą)

* kruszonka ( 125 g masła roztopić, w misce wymieszać 180 g maki i 100 g cukru. Masło wlać do mieszaniny i widelcem najlepiej dokładnie wymieszać.) 




Sposób przygotowania:

Formę 24 x 36 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzać na 180 stopni, z grzaniem góra dół. Mąkę, budynie i proszek wymieszać. Miękkie masło utrzeć/ubić na puch razem z pudrem. Jajka rozdzielić na żółtka i białka. Biała wraz ze szczyptą soli przelać do większej miski. Żółtka dać do małej miseczki i dodać do nich ocet, a następnie dokładnie rozmieszać widelcem. Dodać żółtka do utartego masła i dokładnie mikserem wymieszać. Teraz zmniejszyć obroty miksera i dodawać stopniowo mąkę. Ciasto będzie dosyć gęste. Z białek ubić pianę na sztywno. Dodać do ciasta ok. 1/4 piany i zmiksować. Dodać pozostałą pianę i teraz już wymieszać szpatułką. Ciasto przełożyć do formy  i wyrównać. Poukładać bardzo gęsto śliwki, jedna przy drugiej. Na wierzch posypać kruszonkę. Wstawić do piekarnika i piec ok. 50-60 minut. Moje siedziało dokładnie 55 minut, ale każdy piekarnik piecze inaczej. Po tym czasie wyjąć ciasto z piekarnika i odstawić na kratkę do wystudzenia. Ja na wierzchu polałam jeszcze trochę lukru cytrynowego. 




3 komentarze:

  1. Krysiu, fajny przepis na rozpoczęcie sezonu śliwkowego :). Parę dekad temu już spotkałam się z dodatkiem octu, ale chyba nie był dodawany do żółtek a do całej masy. Co tu daje ocet? Ja też już podziałałam ze śliwkami. Wczoraj zrobiłam crumble. Jednak nie były to same śliwki, bo dołożyłam borówki, proporcje 3/4 śliwek i 1/4 tych drugich. Wyszło pysznie i intensywnie fioletowo :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie mam pojęcia co daje ocet ale chyba ciasto jest bardziej puszyste. Przypomniałam sobie, że kiedyś tak piekłam biszkopty, dodając do żółtek ocet. Taki przepis miałam. To co mi szkodziło i tu dodać. On nie jest wyczuwalny

      Usuń
  2. Też pamiętam, że nie wyczuwało się octu w tym cieście. Zresztą gdyby tak było, to byłby minus ;).

    OdpowiedzUsuń