Translate

sobota, 28 grudnia 2019

Ciasto daktylowe

Taki właściwie torcik. Jak zwał tak zwał, ale wreszcie wykorzystała zakupione wcześniej daktyle. Dzisiaj to nie był mój dzień do pieczenia. Nic mi nie szło tak jak powinno. Brzoskwinie, które miały być w masie śmietanowej, były ale na desce do krojenia. Biszkopt makowy pierwszy nie wyszedł a drugiemu też mam wiele do zarzucenia.  Ale ciasto jest. I jest naprawdę wyjątkowe pyszne. Ciężko mi zrobić zdjęcie bo jest bardzo wysoki kawałek, który na talerzyku może jedynie leżeć




Składniki:

Ciasto daktylowe:

* 200 g daktyli (takich już bez pestek)
* 250 g mocnego espresso
* 1 łyżeczka sody

* 250 g mąki
* 3 łyżki kakao (zważyłam i było go 30 g)
* 1 łyżeczka proszku do wypieków

* 150 g miękkiego masła
* 2 całe jajka (temperatura pokojowa)
* 180 - 200 g cukru drobnego do wypieków

Biszkopt makowy:

* 5 jajek - rozdzielić na białka i żółtka
* 5 łyżek mąki
* 5 łyżek maku mielonego suchego
* 6 - 7 łyżek cukru drobnego do wypieków

Przełożenie:

* 250 g mascarpone
* 500 g śmietanki kremówki
* kilka połówek brzoskwiń konserwowanych

Sposób przygotowania:

Daktyle drobno pokroić. Zalać gorącym espresso i ustawić na ogniu. Dodać sodę i przemieszać. Doprowadzić do zagotowania i gotować ok. 1 minuty. Rondel z daktylami przykryć i odstawić do wystudzenia. Wymieszać mąkę z kakao i proszkiem. Miękkie masło ubić do białości razem z cukrem. Do masła dodać najpierw jedno jajo i dobrze utrzeć a następnie drugie i ponownie dobrze utrzeć.   Masę daktylową przełożyć do miski i dodać suche produkty. Zmiksować razem. Dodać utarte masło. Dobrze razem ubić mikserem. Ciasto podzielić na dwie części. Formę o średnicy 26 cm wyłożyć papierem i rozsmarować jedną część ciasta. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni i piec ok. 20-30 minut. Wyjąć i razem z papierem zsunąć na deseczkę do przestudzenia. Tak samo upiec należy drugi blat ciasta.
Na biszkopt makowy należy wymieszać mąkę z makiem i proszkiem. Białka przełożyć do miski i ubić na pianę. Następnie dodawać po łyżce cukier wciąż ubijając. Kiedy piana będzie bardzo sztywna i szklista należy dodawać po jednym żółtku, za każdym razem krótko ubijając.  Na koniec wsypać suche produkty i wymieszać już łopatką. Ciasto wlać do formy o średnicy 26 cm z wyłożonym dnem papierem. Piec ok. 30-40 minut w temperaturze 170 stopni . Upieczony wyjąc i wystudzić a następnie przeciąć na dwa blaty.
Do miski dać mascarpone i wlać kremówkę. Ubijać na gęsty i sztywny krem. Brzoskwinie drobno pokroić.
Formę wyłożyć czystym papierem (samo dno) i ułożyć na dnie ciasto daktylowe. Wyłożyć część masy śmietanowej i posypać brzoskwiniami. Na wierzch ułożyć blat makowy, posmarować go kremem i tez posypać brzoskwiniami ( czego ja nie zrobiłam bo zapomniałam o leżących obok brzoskwiniach). Ułożyć kolejny blat (ja dałam makowy ale tu jak kto chce) i ponownie masa i brzoskwinie. I tak do końca. Wierzchni blat również posmarować masą i ułożyć brzoskwinie. Wstawić do lodówki i tam przechowywać.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz