Translate

sobota, 8 września 2018

Kruche ciasto z masą śliwkową i zalewą śmietanową

Kupiłam węgierki i dumałam jakie ciasto zrobić. Chodziła mi po głowie masa śliwkowa i taką wieczorem zrobiłam. Niestety, ale za mało zgęstniała mi i wylewa się z ciasta. Wstawiłam do lodówki, bo ten kawałek kroiłam jak ciasto było jeszcze letnie. W smaku pychotka wyszła, ale wygląd niestety nie powala. Specjalnie zrobiłam kratkę na wierzchu, żeby masa mogła jeszcze w trakcie pieczenia odparować. Wydawała się być w miarę stabilna jak wylewałam śmietanę.




Składniki:

Masa śliwkowa:

* 1 kg wydrylowanych śliwek
* pół szklanki cukru (jak bardzo słodkie śliwki to można i mniej)
* 3 łyżki maizeny (takie z górką)

Ciasto:

* 400 g mąki
* 200 g masła
* 5 żółtek ( u mnie było 6, bo jedno jajko miało 2 żółtka)
* 1 łyżeczka proszku do wypieków
* 3-4 łyżki cukru pudru

Polewa śmietanowa:

* 500 g śmietany 18%
* 1 łyżka cukru pudru


Sposób wykonania :

Wydrylowane śliwki włożyć na rondla, dodać cukier i lekko podgrzać na małym ogniu. Dosypać maizenę. Zdjąć z ognia i zmiksować. Postawić ponownie na ogniu i doprowadzić do zagotowania a następnie zmniejszyć ogień do minimum i gotować ok. 8 minut. Zdjąć rondel z ognia, wierzch masy przykryć folią spożywczą i odstawić do wystudzenia. 
Do misy malaksera wsypać mąkę, puder i proszek. Krótko mieszać, do połączenia się składników. Wkroić zimne masło i ponownie uruchomić malakser. Mieszać aż nie będzie widać masła. Dodać żółtka i ponownie mieszać aż ciasto połączy się w kulę. Odkroić 13/ i odstawić. Większą częścią wylepić dno formy 24 x 28 cm, tak aby ciasto lekko zachodziło na boku. Gęsto ponakłuwać widelcem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Podpiekać ok. 12 minut. Wyjąć i wystudzić. Na zimne ciasto wyłożyć masę śliwkową. Na wierzch masy poukładać paski ciasta wycięte z rozwałkowanej części pozostałego kawałka. Paski układamy w skośną kratkę. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 45 minut. W tym czasie śmietanę lekko wymieszać z pudrem. Nie ubijać, nie napowietrzać. Wyjąć ciasto z piekarnika i od razu wylać na wierzch śmietanę . Wstawić ponownie do gorącego wciąż piekarnika na 5 minut. Po tym czasie piekarnik wyłączyć, delikatnie uchylić drzwiczki i tak zostawić ciasto. Wyjąć po ok. 15 minutach i wystudzić całkowicie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz