Translate

sobota, 14 listopada 2020

Ciasto Stefania

 Była już Stefanka, to teraz czas na Stefanię. Wygląd bardzo podobny ale smak zupełnie inny. Inne ciasto, inne przełożenie. Warstw miało być więcej, ale stwierdziłam, że zrobię większą średnicę i tylko 6 blatów wywałkuję. A jednak lepiej by było zrobić 8 blatów z mniejszą średnicą. Ciasto by było wyższe, choć i tak niskie nie jest ale ma za to wielkość młyńskiego koła. 





Składniki: 

Ciasto:

* 4 żółtka (miałam małe jajka)

* 200 g cukru (dałam zwykły cukier)

* 60 g roztopionego i lekko schłodzonego masła

* 250 g śmietany 18% (chyba lepsza by była np. 24-30% ale w sklepie jedynie taka była)

* 1 łyżeczka sody zgaszona 1 łyżką octu (sodę zalewa się octem i powstałą pianę dodaje do ciasta)

* ok. 600 g mąki (naszykować tyle a dodawać stopniowo)

Żółtka krótko ubić z cukrem, tak aby cukier choć trochę się rozpuścił. Dodać do żółtek śmietanę i masło, krótko zmiksować. Dodać kilka łyżek mąki, sodę zgaszoną octem i ucierać. Dalej ucierając dodawać stopniowo mąkę. Kiedy ciasto będzie już na tyle gęste, że mikser będzie ciężko sie kręcił, wysypać na blat ze dwie, trzy garstki mąki i wyłożyć w nią ciasto. Lekko zagniatać z mąka. Podsypywać mąką aż ciasto będzie miękkie i delikatnie będzie lepić się do rąk. Ciasto podzielić na 6 równych części. Posypać mąką i nakryć aby się nie obsychało. Przygotować 6 kawałków papieru, na których odrysować koło o średnicy 28-29cm. Piekarnik nagrzać do 180 stopni - termoobieg. 

Kawałek  papieru z odrysowanym kołem ułożyć drugą stroną, żeby ciasto nie miało styczności z tuszem. Na papierze ułożyć jeden kawałek ciasta i rozwałkować na wielkość koła a lepiej ciut więcej to dotnie się po upieczeniu. Rozwałkowane ciasto gęsto ponakłuwać widelcem. Wstawić do piekarnika i piec ok. 5 minut. Upieczone ciasto ma być leciuteńko złote. W czasie kiedy piecze się jeden kawałek ciasto, należy przygotować kolejne. 

Upieczony blat ciasta wyjąć razem z papierem, przyłożyć formę po której rysowaliśmy koła, i dociąć blat nożem po przyłożonej formie. Odstawić do wystudzenia, nie zdejmując z papieru. Nie należy układać jednego na drugim blatu.

I tak kolejno upiec wszystkie blaty


Do przełożenia:

* 750 g mascarpone - bardzo mocno schłodzone

* 500 g śmietanki kremówki (miałam 30%) - bardzo mocno schłodzona

* 2 łyżki cukru pudru

* łyżeczka cukru waniliowego 


* Nutella - ja miałam w domu słoik o wadze 350 g. Trochę skromnie do smarowania, ale nie chciało mi się wychodzić do sklepu i kupować kolejnej. 

Mascarpone przełożyć do miski i lekko zmiksować. Dodać kremówkę i ubić na krem. Pod koniec ubijania dodać puder i cukier waniliowy.


Złożenie ciasta:

Na paterze ułożyć jeden blat ciasta, zdejmując jednocześnie papier. Krem rozdzielić na 6 części. Blat ciasta posmarować jedną częścią. Drugi blat ciasta zdjąć z papieru i posmarować nutellą. Posmarowaną stroną ułożyć blat na kremie. Na wierzchu posmarować kolejną częścią kremu. I kolejny blat ciasta zdjąć z papieru, posmarować nutellą i posmarowaną stroną ułożyć na kremie. I tak postąpić ze wszystkimi blatami. Ciasto wstawić do lodówki na kilka godzin. Ja robiłam wieczorem i przespało w lodówce noc. 

Rano można dowolnie udekorować. U mnie chyba najczęściej stosowany ganache: 100 g czekolady deserowej i 100 g kremówki.











2 komentarze:

  1. Ciasto wygląda cudnie,chciałabym je upiec ,ale w prostokątnej blaszce.Jaki wymiar był by odpowiedni według pani?,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeci raz pisze komentarz i mam nadzieję że znów mnie nie wywali.
      Wielkość można regulować samemu. Ja piekłam bez żadnej formy i docinałam gorące blaty. Średnica była ok. 29 cm.jezeli chcesz w dużej formie to będziesz mieć 5 blatów. Jeżeli mały prostokąt to po prostu 7-8 blatów. Całe ciasto składałam bez formy.

      Usuń