Translate

sobota, 1 czerwca 2019

Wiśniowe ciasto z makiem

Widziałam takie ciasto w necie pod nazwą "biskup" . Jakoś ta nazwa nie przemawia do mnie, ale sam przepis był inspiracją do pieczenia. Ciasto może trochę pracochłonne, ale warte czasu, który poświęcimy na jego zrobienie. Jest naprawdę baaaardzo smaczne.




Składniki:

Biszkopt:

* 3 całe jajka
* 2/3 szklanki cukru drobnego do wypieków
* 2/3 szklanki mąki

Ciasto makowo-kokosowe:

* 4 białka 
* 2/3 szklanki cukru
* 2/3 szklanki maku (ja dałam mak zmielony)
* 2/3 szklanki wiórek kokosowych

Krem:

* 4 żółtka
* 2 opakowania budyniu waniliowego (daję budyń z dodatkiem wanilii)
* 4 łyżki cukru
* 200 g masła
* 500 ml mleka

Masa wiśniowa:

* 2 opakowania galaretki wiśniowej
* 500 g mrożonych wiśni
* 1 słoiczek dżemu wiśniowego (ja dałam dżem 100% owoców i ten będę polecała)
* 2 szklanki wody

Ganache:

* 100 g czekolady 70%
* 150 ml kremówki

Sposób przygotowania:

Ja sobie rozplanowałam pracę przy cieście, zaczynając od ugotowania budyniu, który sobie spokojnie mógł wystygnąć a ja dalej piekłam. 
Żółtka, budynie i 1 szklankę mleka dobrze wymieszać. W rondlu  zagotować pozostałe mleko wraz z cukrem. Kiedy mleko zacznie się gotować, wlać małą strużką mieszaninę budyniową i cały czas energicznie mieszać. Mieszając doprowadzić do zagotowania. Folią spożywczą przykryć wierzch budyniu i odstawić do wystudzenia.
Z białek pozostałych po przygotowaniu kremu, ubić na sztywno pianę dodając szczyptę soli. Kiedy piana już będzie sztywna, zacząć dosypywać po łyżce cukier. Kolejną łyżkę cukru dodawać kiedy poprzedni cukier już się rozpuści. Do ubitej piany dodać mak i wiórki, delikatnie wymieszać i wyłożyć równą warstwą na spód formy 24 x 36 cm, wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. pół godziny. W tym czasie przygotować drugą formę o takich samych wymiarach, z ułożonym na dnie papierem do pieczenia. Kiedy blat makowy się piecze ok. 15 minut, możemy zacząć ubijać biszkopt. Do miski dać jajka i cukier. Ubijać tak długo aż masa będzie bardzo gęsta, wręcz sztywna. Mnie zajęło to ok. 12 minut. Do masy jajecznej przesiać mąkę i delikatnie razem wymieszać szpatułką. Wylać równą warstwą na dno formy. 
Z piekarnika wyjąć blat makowo-kokosowy a wstawić biszkopt do pieczenia. Piec go ok. 20-25 minut w takiej samej temperaturze. 
Kiedy biszkopt jest wstawiony do pieczenia, należy rozpuścić galaretki w gorącej wodzie. Następnie dodać do nich dżem wiśniowy i dobrze wymieszać. Dodać zamrożone wiśnie (wiśnie 2 godziny wcześniej wyjęłam z zamrażarki i trzymałam w lodówce) i mieszać całość aby wiśnie zdążyły się rozmrozić. 
Kiedy galaretka z wiśniami będzie już dobrze stężała, należy wylać ją na blat biszkoptowy i od razu wstawić do lodówki. 
Masło utrzeć na puch. Budyń zmiksować krótko a następnie dodawać go po łyżce do masła i ucierać. Krem wyłożyć na galaretkę . Na wierzch ułożyć blat makowo-kokosowy. Wstawić do lodówki.
Kremówkę wlać do miski a miskę ustawić na rondelku z gorącą wodą. Poczekać aż kremówka solidnie się nagrzeje i wsypać posiekaną czekoladę. Chwilkę poczekać a następnie wymieszać. Wylać na blat makowo-kokosowy i ponownie ciasto wstawić do lodówki. 









23 komentarze:

  1. Niesamowite!!!
    Suszę się i zrobię. Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  2. czy zamiast maku mogę użyć gotowej masy makowej? I dalej postępować jak w przepisie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie. Zdecydowanie sam suchy mak lepiej się tu sprawdzi. Nie musi być mielony. Ja taki mam i taki używam, ale tu po prostu dajemy zwykły suchy mak. No, chyba że chcesz upiec cienki makowiec i jego ułożyć na kremie

      Usuń
  3. Jeśli szukałabyś więcej przepisów z makiem w roli głównej, to polecam Ci zajrzeć również na stronę https://najlepszewkuchni.pl/przepis/*/ Ja praktycznie tylko stąd biorę przepisy i jeszcze nigdy się nie zawiodłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za polecenie ale wolę własne pomysły. Nie znoszę takich reklam

      Usuń
  4. Czy te ciasto makowo kokosowe może być jak spód całego ciasta?czy jest zbyt delikatne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeżeli nie będzie na nim zbyt wielu innych warstw i ciężkich kremów, to uważam, że może być. Wpisz w wyszukiwarkę na blogu "pijak" . Tam jest bardzo podobne ciasto. Co prawda nie jest na samym spodzie, ale jednak jest na nim jeszcze warstwa kremu i herbatniki . Bardzo dobrze to utrzymał

      Usuń
  5. Witam mam pytanie ten przepis jest na jaka blaszkę ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam mam pytanie ten przepis jest na jaka blaszkę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tłustym drukiem oznaczyłam w przepisie wielkośc formy, temperaturę i czas pieczenia. Tu jest forma 24 x 36 cm

      Usuń
  7. Dziękuję mam jeszcze jedno trochę laikowate pytanie ale uprzedzam że jestem początkujący piekarz ,czy do tych spisów nie dajemy trochę proszku pewnie nie skoro tak w przepisie chciał em sie upewnić za odpowiedź dziękuję i za cierpliwość :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja nie daję. Jeżeli dobrze ubite jajka/białka to nie ma potrzeby dodawania proszku. Jeżeli obawiasz się, dodaj tak z pół łyżeczki do biszkoptu. Do białek nic

      Usuń
  8. Dziękuję za info pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobiłam to ciasto na Boże Narodzenie. Wszystkim b. smakowało.
    Faktycznie - to jedna z pychotek. Bardzo dziękuję za przepis i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Napewno upiekem bo przepis mnie zachęca DZIĘKUJĘ za przepis ì POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto bardzo smaczne.Robię już na kolejną imprezę.Wszystkim bardzo smakowało.Polecam i dziękuję za smaczny przepis.Pizdrawiam.

    OdpowiedzUsuń