Translate

piątek, 3 maja 2019

Ciasto "siedem szklanek"

Spotkałam kiedyś w internecie sposób na ciasto do przekładania, które się piecze zamiast biszkoptu. Postanowiłam wreszcie skorzystać z tego przepisu. I wreszcie mam równe blaty, które do tego nie są suche. Mnie bardzo, bardzo smakuje.





Składniki :

Ciasto:

* 1 szklanka jajek (u mnie weszło równo 5 jajek na szklankę o pojemności 250 ml)
* 1 szklanka cukru
* 1 szklanka śmietany kwaśnej 18%
* 1 szklanka roztopionego masła lub margaryny (ostudzone) - weszło w szklankę 250 g tłuszczy roztopionego
* 1 szklanka maki pszennej
* 1 szklanka mąki ziemniaczanej
* 1 szklanka mleka w proszku (to niebieskie, pełne mleko)
* 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia.


Krem kawowy:

* 750 ml mleka
* 3 czubate łyżki kawy rozpuszczalnej
* 1 opakowanie budyniu - waniliowy lub śmietankowy
* 1,5 łyżki mąki pszennej
* 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej ( łyżki odmierzamy z małą górką)
* 3 żółtka
* 200 - 250 g masła w temperaturze pokojowej
* ok. 3/4 szklanki cukru pudru

Dodatkowo: słoiczek dżemu z czarnej porzeczki



Sposób przygotowania:

Zacząć od ugotowania budyniu kawowego. W jednej szklance mleka rozmieszać budyń, żółtka i mąki. Pozostałe mleko zagotować razem z kawą. Mieszaninę wlewać pomału na gotujące się mleko, cały czas energicznie mieszając. Doprowadzić do zagotowania. Wierzch budyniu nakryć folią spożywczą i odstawić do wystudzenia.
Można wziąć się teraz za ciasto. Do dużej miski wlać jajka i dodać cukier. Ubić razem przez ok. 5 minut (masa nie musi być super gęsta i sztywna). Dodać śmietanę, wymieszać. Dodać masło wymieszać. Mąki, mleko w proszku i proszek wymieszać razem. Przesiać do miski z jajkami. Wymieszać. Ciasto podzielić na trzy równe części. Tortownicę o średnicy 27 cm wyłożyć na dnie papierem. Rozsmarować równą warstwą jedną część ciasta i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Piec ok. 15-17 minut. Wyjąć i zdjąć papier razem z upieczonym blatem na deskę. Ponownie nałożyć papier na dno i kolejną warstwę rozsmarować i upiec. Tak samo zrobić z ostatnią częścią. Blaty ciasta wystudzić. 
Miękkie masło utrzeć z pudrem. Do utartego masła dodawać po jednej łyżce wystudzony budyń kawowy. Na koniec można "wzmocnić" krem odrobiną spirytusu.  Krem podzielić na trzy części. Dwie równe a trzecia mniejsza (do posmarowania wierzchu, ewentualnie ozdobienie go lub na boki ciasta). W tortownicy ułożyć pierwszy blat ciasta, posmarować kremem. Drugi blat ciasta posmarować połową dżemu i tą stroną ułożyć na blacie z kremem. Wierzch tego blatu posmarować resztą dżemu a następnie rozłożyć krem i rozsmarować go równą warstwą. Ułożyć ostatni blat ciasta. Posmarować kremem. Pozostawić ciasto na ok. godzinę na blacie a następnie schować do lodówki. Po kilku godzinach już jest dobre do jedzenia.

* ja ciasta nie nasączałam i dla mnie jest odpowiednio wilgotne. Ale jeżeli ktoś lubi bardziej "mokre" ciasta, może odrobinę nasączyć








32 komentarze:

  1. Pysznie się prezentuje. Przepisz na ciasto skopiowałam, za tydzień upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a jak zrobić krem kakaowy lub waniliowy zamiast kawowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodać zamiast kawy kakao, a jak waniliowy to pominąć kawe kakao itp i dodać laskę wanilii

      Usuń
    2. Nie dodawać kawy tylko wanilię lub kakao

      Usuń
    3. Dokładnie tak jak poprzedniczki napisały. Laskę wanilii rozciąć i ziarenka wrzucić do mleka. Jeżeli nie masz laski to najlepszy będzie cukier waniliowy z dodatkiem ziarenek wanilii lub ekstrakt waniliowy (ten dodajemy do ukręconego już kremu)

      Usuń
  3. pierwszy raz widzę takie ciasto na torty, będę robić takie , bo twoje ciasto-tort wygląda, Krysiu, jak milion dolarów

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny tort wyszedł Krysiu, zapisuję przepis, napewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny przepis i prosto opisany tak wszystkie przrpisy powinny być podane napewno upiekę 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Można upiec całość a potem przekroić na trzy bilety?

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie. To nie jest biszkopt. Ciasto zupełnie inaczej się zachowuje. Samo pieczenie trzech osobnych blatów zajmuje praktycznie tyle samo czasu jak upieczenie dużego jednego biszkoptu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. nie bardzo rozumiem pytanie ? Czy to chodzi o taki biszkoptowy ? Krojony na krążki ? To, które tu przedstawiam jest z osobnych blatów, ale przełożone kremem i na koniec udekorowane. Wygląda jak tort. Smakuje inaczej niż te biszkoptowe bo biszkoptowym nie jest. Jednak wszystkim bardzo smakowało. Było takie inne. Ale przecież torty robi się też z kruchego ciasta czy nawet parzonego

      Usuń
  9. Bardzo często właśnie wykorzystuje się szklanki jako narzędzie do odmierzania przy gotowaniu lub pieczeniu. Ja mam u siebie dość sporo tych naczyń i najchętniej szklanki zamawiam z https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/naczynia-do-serwowania-napojow/szklanki gdzie moim zdaniem mają naczynia bardzo wysokiej jakości.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, czy to ciasto na blaty do tortu nadaje się również na roladę? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam zwijać ich w roladę więc trudno mi powiedzieć. Ale wydaje mi się, że ono ciut za cieżkie na roladę

      Usuń
  11. Witam.Chcialabym upiec blat (samo ciasto mnie interesuje) w foremce 24x36 jakiej mnie-wiecej grubosci wyjdzie placek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tu już kłania się matematyka. Z tej porcji ciasta jest trzy blaty, każdy z nich ma powierzchnię 572,56 cm2. Powierzchnia formy ma 864 cm2. Więc jest 1,5 raza większa od tortownicy. I wychodzi, ze trzy blaty w tortownicy równa się dwóm blatom prostokątnym

      Usuń
  12. Haha,no tak, to juz matematyka i to wyzsza (dla mnie) Dziekuje ,ze sie Pani pofatygowala i zrobila to obliczenie.To moge spokojnie piec.Pozdrawiam.e

    OdpowiedzUsuń
  13. A jeśli zapomniało się dodać kawy do mleka i budyń jest gotowy można jeszcze uratować sytuację?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. albo zrobić bez kawy, albo te rozpuszczalną zalac 1 łyżką mleka i dodac do kremu

      Usuń
  14. piekę właśnie drugą porcję ciasta,w mieszkaniu pachnie pysznie, budyń kawowy stygnie, mam przyrządzony poncz cytrynowo-wanilinowy, bo będę nasączać. Jutro do mamy na obiad, a ze sobą deser, niech wyjdzie cudnie.. Dzięki za przepis, 7 szklanek to świetne rozwiązanie

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy można zrezygnować z dodawania mleka w proszku? Czym je ewentualnie zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja podałam dokładny przepis . 1 szklanka produktu to dość dużo aby można było z niego zrezygnować. Czy zamienić ? Nie wiem, nie próbowałam i nie wydaje mi się aby dało się zamienić.

      Usuń
  16. Szkoda... Dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciasto, dzięki temu dodatkowi ma taki fajny inny smak oraz strukturę. Ale rozumiem, że ktoś nie może używać danego produktu. Gdyby był mały jego dodatek to wtedy można ominąć czy zamienić. Ale tu jest dużo

      Usuń
  17. Czy można użyć kawy mielonej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie używałam, ale gdybym miała zamienić to bym najpierw zaparzyła kawę mlekiem i na tej kawie gotowała budyń.

      Usuń
  18. Witam. Niestety nie posiadam tortownicy 27 cm, czy może być blaszka 20x30 cm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i tu kłania się matematyka. Powierzchnia tortownicy jest nieco mniejsza niż takiej formy. Nie jest to jakaś znaczna więc bym zaryzykowała. Jednak tortownica ma odpinane boki i dzięki temu wygodniej jest piec takie blaty

      Usuń