Translate

sobota, 20 października 2018

Ciasto Amaretto

Od dawna chodziło za mną jakieś ciasto z dodatkiem amaretto i amaretti. To tworzyłam do końca nie widząc co mam zrobić. Tak to ze mną właśnie jest. Wieczna improwizacja. Lubię własnie takie pomysły, gdzie w trakcie coś zmieniam, dodaję, odejmuję. I tak też powstało to ciasto. Niestety, ale przekrój nie wygląda za dobrze, bo kroiłam jeszcze ciepły biszkopt, czego ni diabła nie potrafię. Wyszedł cały poszarpany, nierówny. Na szczęście, całość pyszna.




Składniki:

Biszkopt kawowy:

* 5 jajek  - rozdzielić na żółtka i białka
* 1/2 szklanki kawy Inki + 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej
* 1 szklanka cukru
* 1 łyżka kakao (raczej płaska)
* 1 niepełna szklanka mąki (tak ze 2 łyżki odjąć od pełnej szklanki)
* 1 łyżeczka proszku do wypieków

Krem amaretto:

* 500 g mascarpone
* 500 g śmietanki kremówki
* 4 łyżki pudru
* 50 ml amaretto

Nasączenie:

* 220 - 240  ml zaparzonego espresso lekko posłodzonego
* ok. 100 ml amaretto

Dodatkowo:

* konfitura wiśniowa  Dwa malutkie słoiczki miałam) + u mnie wiśnie z nalewki
* ciasteczka amaretti - ile kto chce. U mnie sporo było.

Sposób przygotowania:

Biszkopt: mąkę, kawy, kakao i proszek wymieszać. Białka przełożyć do miski, lekko posolić i ubijać. Kiedy piana będzie sztywna zaczynamy dodawać po 1 łyżce cukier, nie przerywając ubijania. Do ubitej na bardzo sztywno piany dodajemy po 1 żółtku i mieszamy mikserem. Na koniec przesiewamy mąkę z dodatkami i już łopatką delikatnie mieszamy. Formę 24 x 28 cm wyłożyć papierem do pieczenia i przelać ciasto. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni (góra - dół) i piec ok. 40 minut. Wyjąć i wystudzić a następnie przekroić na dwa równe blaty. Biszkopt lepiej upiec poprzedniego dnia to będzie łatwiej przekroić. 
Zaparzyć kawę, osłodzić lekko i wystudzić. Dodać amaretto. Pierwszy blat biszkoptu ułożyć na dnie formy i nasączyć kawą (połową). Teraz posmarować konfiturą wiśniową (ja bardzo delikatnie najpierw konfiturę podgrzałam). 
Teraz można już przygotować krem. Do miski włożyć mascarpone, dodać kremówkę i zacząć ubijać. Kiedy masa będzie już sztywna, należy dodać puder i wciąż ubijać. Na koniec wlać amaretto i szybko wymieszać. 2/3 kremu wyłożyć na konfiturę a następnie przykryć wierzchnim blatem biszkoptu. Nasączyć blat pozostałą kawą. Chwilę odczekać i wyłożyć na wierzch pozostały krem. Równo rozsmarować. Na wierzch pokruszyć ciasteczka amaretti. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz