Translate

sobota, 20 kwietnia 2019

Sernik z makiem, kokosem i brzoskwiniami

Taki świąteczny wypiek u mnie. Wyszedł naprawdę duży. Nic nie opadł. Wygląda pięknie i dobrze smakuje.





Składniki:

Ciasto:

* 3 szklanki mąki
* 2 łyżki (z górką) kakao
* 1 łyżeczka proszku do wypieków
* 5 żółtek (białka zostawiamy do sernika)
* 5 łyżek cukru pudru
* 2 łyżki gęstej śmietany
* 200 g masła

Masa serowa:

* 1,30 kg twarogu śmietankowego 
* 200 g masła
* 6 jajek (miałam w rozmiarze XL, więc mniejsze jeżeli są to trzeba by wziąć 7)
* opakowanie sernixu, lub budyniu, lub 2-3 łyżki skrobi kukurydzianej (dałam sernix)
* nie pełna szklanka cukru pudru
* dla aromatu dodałam otartą skórkę z pomarańczy

Masa makowa:

* 5 białek (te, które zostały od ciasta)
* 1 szklanka cukru drobnego do wypieków
* 1 szklanka mielonego maku (zwykły mak tylko zmielony a nie masa makowa)
* 1 szklanką wiórek kokosowych (miałam drobniutkie wiórki)
* 1 łyżka maizeny (skrobia kukurydziana, którą można zamienić skrobią ziemniaczaną)

Dodatkowo:

* 1 duża puszka brzoskwiń


Sposób przygotowania:

Przygotować ciasto kruche z podanych składników na ciasto. Ja zawsze robię ciasto w malakserze i tylko delikatnie zagniatam w kulę. Ciasto podzielić na dwie części. Jedna odrobinę większa od drugiej i będzie ona stanowiła podstawę ciasta. Kawałki ciasta zawijamy w folię i wstawiamy do lodówki na 2-3 godziny. 
Brzoskwinie wyjąć z puszki i odsączyć a następnie pokroić w kostkę. Ułożyć na sicie, żeby dobrze odsączyć.
Formę 24 x 36 cm wyłożyć na dnie papierem do pieczenia. Zetrzeć większą część ciasta na tarce jarzynowej, wyrównać. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec. ok. 15 minut. Wyjąć i wystudzić. W tym czasie należy przygotować masę sernikową. Tę również robię w malakserze.  Zaczynam od utarcia masła z cukrem. Następnie nie wyłączając malaksera dodaję po 1 jajku. A później dodaję po kawałku twarogu. Kiedy masa jest już gładka należy dodać sernix i skórkę z pomarańczy.  Miskę z masą serową odstawić , bo teraz należy przygotować masę makowo-kokosową. Mak i wiórki wymieszać w miseczce. Białka ubić ze szczyptą soli na sztywno. Kiedy piana jest sztywna zaczynamy dodawać cukier, po jednej łyżce. Na koniec dodać maizenę. Teraz odstawić już robot. Dodawać mak wymieszany z wiórkami i bardzo delikatnie wymieszać łopatką. 
Na podpieczonym cieście układać łyżką kupki masy makowej na zmianę z masą serową. Wierzch posypać pokrojonymi brzoskwiniami. Na wierzch zetrzeć pozostałe ciasto. 
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160 stopni i piec 1 h 10 minut. Po tym czasie zwiększyć temperaturę do 180 stopni i piec jeszcze 10 minut. Po upieczeniu uchylić drzwiczki piekarnika i zostawić tak sernik na ok. pół godziny. Po tym czasie można go już wyjąć. 
Ja po kolejnych 10 minutach, odwróciłam sernik go góry nogami na deskę i tak go zostawiłam na co najmniej pół godziny.  Ponownie odwrócić i zostawić do zupełnego wystudzenia.






20 komentarzy:

  1. Piękny, bogaty wypiek , Krysiu pięknych, dobrych, radosnych,
    ciepłych i spokojnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  2. Krysiu, Twoje serniczki mnie zachwycają, jakiej firmy ser śmietankowy? Życzę Wesołych Świąt Wielkanocnych spędzonych w rodzinnym gronie👨‍👩‍👧 smacznego jajka🐣🐣 pogody ducha i mokrego śmigusa dyngusa 😀 💦

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko, użyłam tego twarożku: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/jedrzejowski-twarozek-smietankowy. A tak wygląda: http://sloikibabyjagi.pl/sery-serki-i-twarogi/8-twarozek-smietankowy-jedrzejowski-300-g-jsm-wodzislaw.html. Można zamienić takim twarogiem sernikowym, tłustym. Ale dawać mniej cukru. Ten twarożek, którego użyłam jest lekko kwaśny, tak jak na twaróg przystało. Te wiadereczkowe nie są tak wyraziste w smaku

      Usuń
  3. Mak namoczomy? Pierwszy raz będę piekła ciasto z makiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w przypadku tego ciasta, używamy suchy zmielony mak, którego nie ma potrzeby zamaczać czy zaparzać. Jeżeli nie masz takiego maku, to może być najzwyklejszy suchy mak

      Usuń
  4. Witam wygląda pysznie muszę wypróbować. A mam pytanie co daje odwrócenie ciasta dnem do góry?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sernik równy jak stół a przede wszystkim spód ciasta zdąży odparować i ciasto będzie kruche i nie mokre

      Usuń
  5. Piękne ciasto spróbuję upiec. Lubię ciasta z serem i makiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ciasto i pięknie wygląda i bardzo dobrze smakuje

      Usuń
  6. Witam, czy mak ma być sparzony i przekręcony przez maszynkę? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mak ma być zmielony ale suchy. Można spokojnie taki mak kupić. Nie parzymy go, nie ma takiej potrzeby. Od biedy można użyć masy makowej z puszki. Ja wcale nie używam takiej masy.

      Usuń
  7. Wczoraj piekłam,niebo w gębie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Skuszona pozytywnymi opiniami postanowiłam upiec ciasto.Uwielbiam sernik na kruchym spodzie ale to połączenie nie trafia w moje kubki smakowe☹️. Generalnie wszystko ładnie wyrosło,jedynie co spód jest przypalony ale to akurat zależne od mocy piekarnika (choć nigdy nie zdażyło się żebym kruche przypaliła). Ciasto czasochłonne więc czuję rozczarowanie. Na pewno nie zagości w mojej kuchni ponownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, nie każdemu wszystko smakuje. Tu bardzo ważną rolę odgrywa jakość użytego sera. Wyraźnie napisałam jaki to ma być ser.

      Usuń
  9. Gdybym napisała że nie wyszło to mogłaby Pani wtedy napisać że to wina sera. Napisałam,że wyszło tylko nie trafia w moje kubki smakowe. To chyba nie jest przestępstwo. Po co ten żal...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żal ? Czy napisałam coś, że to wina sera ? To była luźna uwaga. Za to napisałam: że nie każdemu wszystko smakuje. Naprawdę, warto czytać dokładnie. Ja wiem, że nigdy już u mnie nie będzie góry lodowej, bo nikomu, dokładnie nikomu w domu nie smakowało.

      Usuń
  10. Witam. Mam pytanie ile budyniu (i jaki smak najlepszy)trzeba dać do masy serowej? Nie chciałabym używać sermixu itd.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe opakowanie budyniu. Dla mnie najlepszy jest waniliowy z dodatkiem wanili

      Usuń