Translate

sobota, 27 listopada 2021

Sernik gotowany, kolejny przepis

 Jestem wielbicielką serników gotowanych i sporo ich jest na blogu. Staram się coraz to inne wymyślać, byle ser gotowany był w roli głównej. I dzisiaj jest w półkruchym cieście z dżemem porzeczkowym. Warunek: to powinien być gęsty dżem, najlepiej własnoręcznie smażony. 





Składniki:

Ciasto półkruche: 

* 500 g mąki pszennej tortowej

* 125 g masła/margaryny

* 2 całe jajka i 2 żółtka

* 2 płaskie łyżki kwaśnej śmietany (jeżeli używacie bardzo dużych jajek to wystarczy 1 łyżka)

* 4 łyżki cukru

* 1 łyżeczka proszku do wypieków

* Dodatkowo: 2 słoiczki dżemu. Ja miałam naprawdę gęsty dżem z czarnej porzeczki


Mąkę wymieszać z proszkiem i posiekać z tłuszczem. Można to zrobić w dłoniach jak na kruszonkę. Ja robię ciasto w malakserze. Jajka i żółtka ubić razem z cukrem na puszystą masę, tak aby cały cukier rozpuścił się  . Dodać do maki w tłuszczem, dodać również śmietanę. Zagnieść ciasto. Powinno być miękkie i nie powinno się kleić. Ciasto podzielić na trzy równe kawałki. Każdy z kawałków rozwałkować na wielkość formy 24 x 36 cm (dno formy zawsze wykładam papierem do pieczenia). Nawinąć na wałek i przenieść do formy. wyrównać i posmarować ciasto 1/3 dżemu. Tak samo przygotować kolejne porcje ciasta. Na jedno z nich posypać kruszonkę:

Kruszonka:

* 80 g maki pszennej tortowej

*40 g masła

* 3 łyżki cukru

kruszonkę zagnieść palcami i posypać na wierzch jednego z trzech blatów.

Ja mam dwie jednakowe formy i piekłam blaty bez kruszonki w termoobiegu, obie na raz. Piekarnik miałam nagrzany do 160 stopni - termoobieg i piekłam ok. 25 minut (w połowie pieczenia zamieniłam formy miejscami). Blat z kruszonką piekłam już w 180 stopniach z ustawionym grzaniem góra dół ok. 30 minut. Blaty wyjąć i wystudzić. 

Masa serowa: 

* 1 kg twarogu sernikowego - mój miał 18% tłuszczu i taki zalecam

* 150 g masła

* 130 ml mleka

* 1 opakowanie budyniu waniliowego (ja używam budyniu z dodatkiem prawdziwej wanilii) + ekstrakt waniliowy

* 4 jajka i 2 żółtka (wbić razem do miseczki i rozkłócić widelcem

* 1 szklanka cukru

Do dużego garnka dać masło i cukier. Garnek ustawić na małym ogniu. Podgrzewać mieszając aż cukier się rozpuści. Teraz dodawać twaróg sernikowy. Dokładnie wymieszać żeby masa serowa stała się jednolita. Wlać rozmieszane jajka i żółtka i energicznie wymieszać. Mieszając, doprowadzić do momentu kiedy masa serowa będzie się prawie gotować. W mleku rozmieszać budyń i wlać do masy serowej. Nie przerywając mieszania, zagotować masę serową. Powinna zgęstnieć. 

Do formy włożyć blat z samym dżemem na wierzchu i na blat wylać połowę gorącej masy serowej,. Nakryć drugim blatem ciasta z samym dżemem. Na blat wylać pozostałą masę serową. Nakryć blatem z kruszonką. Ciasto zostawić do zupełnego wystygnięcia aż masa serowa zrobi się całkowicie stabilna. Ja ciasto piekłam późnym popołudniem i zostawiłam do rana . 








2 komentarze:

  1. Ja za sernikami średnio przepadam, ale paschę i gotowane bardzo lubię, a ten jest przekładany kruchym ciastem , to taki typ(wiadomo twój jest jeszcze z dżemem i normalnie o klasę wyżej) i w jaki roniłam w dzieciństwie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten dżem robi tu robotę. Szczególnie że ciasta jest malutko. Mnie wyjątkowo podszedł do smaku

      Usuń