Translate

sobota, 11 września 2021

Cytrynowe ciasto ze śliwkami, makiem i tymiankiem

 Może komuś wydawać się dziwne takie połączenie, ale zapewniam, że jest absolutnie genialne. Cytryna i tymianek to duet doskonały. Odrobina maku podnosi smak. No i śliwki, dużo sliwek. Miały być węgierki ale niestety te co na targu nie bardzo się nadawały. Wszystko przez pogodę. Jednego tygodnia bardzo zimno (nawet przymrozek już był u mnie) i bardzo deszczowo a kolejnego upał. Śliwki mocno pomarszczone a w środku jeszcze zielone. No to kupiłam jakie były a były takie bardzo, bardzo duże. Każdą z nich pocięłam na 6 części i dzięki temu więcej ich ułożyłam na cieście.





Składniki:

* 280 g mąki pszennej tortowej

* 2 łyżki maku (odmierzałam ze sporą górką)

* 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia

* 6 jajek - rozdzielić na białka i żółtka

* 250 g masła 

* ok. 1 szklanki cukru pudru (zależy jak słodkie ciasto lubimy i na ile kwaśne są śliwki)

* sok i skórka otarta z połowy cytryny (moja cytryna była wyjątkowo soczysta. Jeżeli sa cytryny mało wydaje, należy dać sok z całej)

* świeży tymianek, same listki - drobno posiekać. Ja dałam 2 łyżeczki posikanego. Można dąć 1 łyżeczkę, ale nie rezygnujmy z niego całkowicie bo naprawdę bardzo dobrze podkreśla cytrynowy smak

* ok. 800 g śliwek lub trochę więcej


Sposób przygotowania:

wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Ja wyjęłam wszystko z lodówki na 4 godziny przed pieczeniem

Przygotować formę 24 x 36 cm. Ja wykładam jedynie spód papierem do pieczenia. Używam tortownic non stick. 

Piekarnik włączyć na temperaturę 175 - 180 stopni i niech się grzeje. Zanim zrobimy ciasto będzie już nagrzany odpowiednio.

Do sporej miski włożyć masło i puder. Utrzeć do białości. Kiedy mamy już puszyste masło, nie przerywając ubijania dodawać po jednym żółtku. Mąkę wymieszać z makiem i proszkiem do wypieków. Wciąż ucierając masą maślano-żółtkową dosypywać mąkę. Na koniec dodać sok i skórkę z cytryny oraz posiekany tymianek.

Teraz należy ubić białka na sztywną pianę z dodatkiem szczypty soli. Obroty miksera ustawić na minimum i do ciasta dodawać pianę na 4-5 razy. Jeżeli mikser nie ma naprawdę wolnych obrotów, to najpierw do ciasta dodać ze 3 łyżki piany i wymieszać, wtedy ciasto rozluźni się. I teraz dodać pozostałą pianę i wymieszać delikatnie z ciastem szpatułką. 

Ciasto przelać do formy a na wierzchu poukładać gęsto śliwki, jedna obok drugiej. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok. 45 - 50 minut z grzaniem góra - dół. 

Po upieczeniu wyjąć z piekarnika i odstawić na kratkę do wystudzenia.

Wierzch ciasta można polać lukrem cytrynowym 

Ciasto wychodzi dosyć niskie, ale właśnie chciałam mało ciasta full owoców. Wyszło idealne. Jeżeli ktoś lubi mieć więcej ciasta a mniej owoców, wtedy proszę wziąć po prostu mniejszą formę np. 24 x 28 cm. 

Zanim skończyłam pisać to zjadłam już dwa kawałki 



2 komentarze:

  1. Zacznę może od tymianku, bo jeszcze się nie spotkałem z ciastem z tymiankiem. To pierwszy taki przepis. Smaku świeżego tymianku nawet nie znam. Suszony w ziołach prowansalskich to tak, ale trudno powiedzieć co tam smakuje jak tymianek. Śliwek sobie dzisiaj nakupowałem i sam zrobię placka.
    Nie dziwię się, że zjadłaś dwa kawałki, bo sam chętnie bym spróbował.
    Życzę smacznego. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Kupiłam tymianek do tarty z kurkami. A okazało się, że kurek brak. Jak kiedyś zobaczysz taki w doniczce to kupuj bez zastanowienia. Idealnie komponuje się z cytryną. Na blogu już jest jedno ciasto z tymiankiem. A sam tymianek najlepszy jest do potraw z grzybami

      Usuń