Translate

sobota, 10 sierpnia 2019

Śliwki w czekoladzie

tak to nazwałam. Widziałam to ciasto dawno temu. Ciągle siedziało mi z tyłu głowy. Ta masa czekoladowa pod śliwkami. Zastanawiałam się jak może smakować. Ano, smakuje baaaardzo dobrze. Nie za bardzo przekonuje mnie ta kruszonka na wierzchu. Kolejnym razem zrobię większą ilość ciasta i po prostu podzielę je na dwie części, z których jedna pójdzie na wierzch. Ale pierwszy raz, chciałam zrobić tak jak było w przepisach: kruszonka na wierzch. Sama masa czekoladowa ze śliwkami to bardzo dobre połączenie smakowe, bardzo dobre.




Składniki ciasta:

* 2,5 szklanki mąki
* 250 g masła/margaryny - zimne
* 4 -  żółtek (u mnie poszło 5, bo miałam małe jajka)
* 4-5 łyżek cukru pudru
* 1/2 łyżeczki proszku do wypieków
* 2 płaskie łyżki śmietany 18% - wprost z lodówki

Ze wszystkich składników zarobić kruche ciasto. Posiekać mąkę, puder razem z zimnym tłuszczem. Dodać żółtka i śmietanę i jak najszybciej zagnieść. Nigdy kruchego ciasta nie zagniatamy długo, bo tłuszcz się ogrzeje od dłoni i zacznie topić a ciasto po upieczeniu będzie twarde.
Ciastem wylepiamy dno formy 24 x 36 cm. Można zetrzeć na tarce i leciuteńko ugnieść. Formę wstawić do lodówki. 

Składniki masy czekoladowej:

* 200 g czekolady gorzkiej
* 120 g masła
* 3 całe jajka
* 5 łyżek cukru drobnego
* 3 płaskie łyżki mąki

Jajka i cukier mieszamy widelec, żeby dobrze się połączyły. Nie ma potrzeby ubijania mikserem. Masło i czekoladę topimy razem w kąpieli wodnej. Przestudzić i dodać do jajek stopniowo, mieszając wszystko cały czas. Dodać mąkę i wymieszać. Masę wylać na kruche ciasto w formie. 

Dodatkowo:

* śliwki - nie wiem co za śliwki miałam. Były większe od węgierek. Pestka odchodziła, zielone w środku.
* 2-3 łyżki mąki

Każdą śliwkę rozciąć nożem na dwie części i wyjąć pestkę. Przeciętą stronę zanurzyć w mące, strzepnąć nadmiar i układać na masie czekoladowej tą przeciętą stroną, jedna obok drugiej.

Całość wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 15 minut. Po tym czasie wyjąć i na wierzch posypać kruszonkę

Kruszonka:

* 100 g masła
* 150 g mąki
* 120-130 g cukru

Wyrabiać palcami aż wszystkie składniki połączą w formę kruszonki

Gotowe ciasto ponownie wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 40 minut.

Po upieczeniu wyjąc i wystudzić.

Na zimne ciasto dałam ganache: 100 g śmietanki kremówki podgrzane ze 100 g czekolady gorzkiej, wymieszane. 



Edit

wyszło na to, że tylko mnie przeszkadzał kruszonka. Siostrzenica i bratowa były zadowolone i obu ciasto wyjątkowo smakowało.

Wymieniłam fotki, bo te wczesniej wstawione, były robione kiedy za oknem  było szaro i buro. Te fotki sa robione w trakcie jedzenia 






3 komentarze:

  1. Krysiu kusicielko ;D znów wyczarowałaś apetyczne ciacho :) Połączenie śliwek i czekolady...ach powzdychamy do zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka domowa ,,śliwka w czekoladzie ''..

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis, będę do niego wracać

    OdpowiedzUsuń