Translate

poniedziałek, 24 grudnia 2018

Miodownik świąteczny

To znaczy taki zwykły miodownik , z kremem z kaszy manny. Ale rodzina chce zawsze na święta ciasto miodowe. No to jak inaczej go nazwać ? Mnie również ciasto miodowe kojarzy się głównie z zimą, świętami. Ciasto jest najlepsze jak sobie dłużej postoi. Idealne na święta bo spokojnie możemy wcześniej przygotować. Same blaty nawet sporo wcześniej. A dzień, dwa przed wigilią przełożyć kremem.





Składniki:

Ciasto:

* 600 g mąki (tortową daję)
* 1 łyżeczka sody (z maleńką górką)
* 200 g masła (bardzo miękkie, takie na pół roztopione wręcz)
* 3 całe jajka
* 3 łyżki cukru pudru (słodkożercy zwiększają do 6)
* 3 łyżki miodu (dałam gryczany)
* 1 łyżka kwaśniej śmietany

Krem:

* 750 ml mleka
* 8 łyżek kaszy manny (łyżki z maleńką górką odmierzane)
* 200 g masła
* 5-6 łyżek cukru pudru
* rum (lałam z butelki i na moje oko było tego ok. 50 ml)

Dodatkowo:

* mały słoik dżemu z czarnej porzeczki ( ja mam własnoręcznie smażony, przecierany o wyraźnie kwaskowym smaku)

Sposób przygotowania:

Wszystkie sypkie składniki ciasta wsypałam do misy malaksera i krótko wymieszałam. Następnie dodałam pozostałe składniki i wyrobiłam ciasto. Ciasto wychodzi bardzo mięciutkie. Posypać blat mąką, wyjąć ciasto i jeszcze zagnieść, formując kulę, którą należ podzielić na trzy równe części. Ciasto można lekko schłodzić w lodówce, ale można tak jak ja, od razu wałkować. Przygotować formę 24 x 36 cm (ja mam formy z wyjmowanym dnem i wałkuję bezpośrednie na tym dnie, wyłożonym papierem do pieczenia) i każdą część ciasta rozwałkować na podany wymiar. Ciasto gęsto ponakłuwać widelcem. Pieczemy ok. 12-15 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni - termoobieg (piekę po dwie blachy na raz).
Kaszę mannę odmierzyć do kubeczka, z którego będziemy ją sypać do mleka. Mleko wstawić do gotowania. Na gotujące się mleko należy bardzo powoli wsypywać mannę, cały czas mieszając. Gotować ok. 5 minut. Zdjąć rondel z ognia, wierzch manny nakryć folią spożywczą i odstawić do zupełnego wystudzenia. Masło utrzeć razem z pudrem na puch. Wystudzoną mannę krótko zmiksować a następnie dodawać po łyżce manny do masła, cały czas ucierając. Na koniec dodać rum.
Pierwszy blat ciasta ułożyć na dnie formy wyłożonej papierem i posmarować go dżemem. Na dżem wyłożyć połowę kremu i równo rozsmarować. Nałożyć kolejny blat i rozsmarować pozostały krem. Na wierzch ułożyć ostatni, trzeci blat. Ciasto lekko docisnąć aby krem równo rozłożył się pomiędzy blatami. Zostawić na kilka godzin w temperaturze pokojowej a następnie odstawić w chłodne miejsce. Ja wstawiłam do lodówki, ale wcześniej włożyłam formę z ciastem w worek foliowy.
Na ciasto można zrobić polewę czekoladową. Ja robię pospolity ganache, który świetnie smakuje i jest niezawodny.


2 komentarze:

  1. Krysiu, u mnie tez jest , ciut oszukany bo na miodziku majowym (aby i wegusy jadły :D) Też u nas tylko zima pieczony.
    Krysiu spokojnych , rodzinnych i zdrowych świąt życzę

    OdpowiedzUsuń