Translate

sobota, 3 listopada 2018

Góra lodowa

Chodziło to ciasto za mną od dłuższego czasu. Chodziło, chodziło aż wreszcie zrobiłam. I co ? Ano niezłe, ale mnie osobiście jakoś tak specjalnie nie przypadło do gustu. Sporo pracy, dosyć drogie wygląda efektownie i owszem smakuje, ale ja spodziewałam się chyba czegoś innego.




Ciasto robione w formie 24 x 28 cm. Jest wysokie, bo wyłazi ponad formę sporo. Ja za mało przycięłam biszkopty. Lepiej po prostu każdy przeciąć na pół.



Składniki:

Biszkopt:

* 5-6 jajek (dałam 6 bo miałam jajka nie za duże) - rozdzielić na białka i żółtka
* 1 szklanka mąki
* 3/4 szklanki cukru
* 2 łyżki kakao
* 1 łyżeczka proszku do wypieków

Krem budyniowy:

* 3 szklanki mleka
* 2 opakowania budyniu waniliowego (mam budyń z dodatkiem ziarenek wanilii)
* 4 łyżki cukru
* 2 łyżki mąki (płaskie całkiem)
* 2 żółtka
* 250 g masła

Krem z mleka w proszku:

* 200 g masła
* 1/3 szklanki cukru
* 180 - 200 ml wody
* 2 szklanki mleka w proszku + 1 łyżka
* 1 łyżka kakao

Dodatkowo: 
* biszkopty okrągłe, przekrojone na pół.  Ja niepotrzebnie odkroiłam od każdego po kawałku, bo były bardzo wysoko.
* 1 szklanka mocnej kawy (mnie poszło trochę więcej) - wystudzonej

Sposób przygotowania:

Biszkopt: Białka ubijać na pianę ze szczyptą soli. Do ubitej piany dodawać po 1 łyżce cukier, nie przerywając ubijania. Piana musi być bardzo gęsta i lśniąca. Następnie dodawać po 1 żółtku. Na koniec przesiać mąkę, kakao i proszek. Wlać ciasto do formy i piec ok. 30-40 minut w 180 stopniach. Dobrze wystudzić i przeciąć na dwa blaty. (biszkopt najlepiej upiec poprzedniego dnia)
Krem budyniowy: Pół szklanki mleka wlać do miseczki. Resztę wlać do rondla, dodać cukier i zagotować. Do mleka w miseczce dodać żółtka, mąkę i budynie. Bardzo dokładnie wymieszać. Gdy mleko się zagotuje, wlewać do miseczki maleńkim strumieniem ok. połowy mleka, i całość jednocześnie dokładnie i energicznie mieszając. Odstawić rondel ponownie na ogień a zawartość miseczki wlewać małym strumieniem do mleka gotującego się. Cały czas mieszamy. Zagotować i zdjąć z ognia. Wierzch przykryć folią i odstawić do zupełnego wystudzenia. 
Masło utrzeć na puch a następnie, wciąż ucierając dodawać po łyżce budyniu. 
Jeden blat biszkoptu ułożyć na dnie formy wyłożonej wysoko papierem do pieczenia. Nasączyć kawą. Następnie wyłożyć połowę kremu. Drugi biszkopt również nasączyć resztą kawy, od strony przecięcia i tą stroną ułożyć na kremie. Na wierzchu rozsmarować pozostały krem. Na kremie układać przecięte biszkopty, wciskając je lekko w krem. Dość gęsto ma ich być.
Wodę, masło i cukier zagotować a następnie przestudzić. Do letniej masy wsypać mleko w proszku, 2 szklanki i dokładnie rozmiksować. Podzielić masę na dwie części . Do jednej dodać kakao a do drugiej 1 łyżkę mleka. Obie masy dokładnie wymieszać i polewać nimi po biszkoptach. Ciasto wstawić do lodówki

4 komentarze:

  1. Cały urok w tych górach , czyli przyciąć biszkopty jak Krysia, minimalnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Fakt, fajnie to wygląda. Tylko ciasto z tymi górami jest super wysokie

      Usuń
  2. Nie lubie mas z dodatkiem mleka w proszku, bo raz robilam do ciasta i mi nie wyszla, wiec sie zrazilam. Poza tym w smaku tez nie byla dobra. Skoro mowi Pani, ze nie specialnie przypadlo to ciasto to moze to znak, zeby wymyslec swoja (tj.Pani) wersja tego ciasta? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja lubię masy z dodatkiem mleka w proszku. Ta akurat nie za specjalnie mi smakowała. Za to polecam to ciasto: http://krystyna9.blogspot.com/2017/03/ciasto-cappuccino.html . Naprawdę bardzo smaczne

      Usuń