Translate

sobota, 22 września 2018

Ciasto z budyniem i polewą śmietanową

Tak mi ostatnio posmakowały ciasta ze śmietaną wylewaną na wierzch, że dzisiaj kolejna odsłona wersji ze śmietaną. Tym razem bez owoców, ale za to z ......................... gotowanym wcześniej budyniem. Genialne w smaku wyszło. Mało słodkie, więc wielbiciele słodkich ciast muszą wziąć więcej cukru. Można pobawić się w kombinacje i dać np, dwa kolory ciasta, czy ciasto ciemne a budyń jasny. Ja wybrałam budyń czekoladowy. W założeniach budy miał być przez całą wysokość ciasta a wyszło jak wyszło. Znaczy się, jest na dole. Na wizerunku trochę nie jest tak jak planowałam, ale za to ten smak ............ mmmmmmmmmmmmmmniam.




Składniki:

Budyń:

 * 2 opakowania budyniu - ja miałam czekoladowy z dodatkiem belgijskiej czekolady
* 750 ml mleka
* 3-4 (lub więcej) łyżek cukru

Ciasto:

* 5 jajek - rozdzielić na żółtka i białka - jajka miałam duże
* 200 g cukru pudru
* 250 g mąki
* 100 ml wody
* 100 ml oleju (z pestek winogron daję)
* 1,5 łyżeczki proszku do wypieków

Polewa śmietanowa:

* 800 g śmietany kwaśnej 18%
* cukier waniliowy (ja używam cukru z dodatkiem wanilii)
* 2-3 łyżki zwykłego cukru


Sposób przygotowania:

Zaczynamy od ugotowania budyniu. Ugotować zgodnie z opisem na opakowaniu, tylko w ilości mleka podanej w przepisie. Wierzch ugotowanego budyniu przykryć folią spożywczą i odstawić do wystudzenia. Budyń musi ostygnąć, ale powinien być lekko ciepły.
Kiedy budyń już ma odpowiednią temperaturę, możemy zacząć robić ciasto. Formę 24 x 28 cm wyłożyć papierem do pieczenia. 
Do miski włożyć żółtka i puder. Ubić razem do białości. Nie przerywając ubijania dolewać po troszeczku olek wymieszany z wodą. Mąkę wymieszać z proszkiem i dosypywać po łyżce do masy, ciągle ubijając. Z białek ubić pianę ze szczyptą soli. Dodać ok. 1/4 części piany do ciasta i bardzo delikatnie wymieszać szpatułką. Jak ciasto się rozluźni, dodać połowę pozostałej piany i wymieszać a następnie resztę piany, wymieszać. Ciasto wlać do formy. Małą łyżeczką wykładać budyń na ciasto (ja nie dałam całego budyniu, bo był bardzo dobry i wyżarłam sporo). Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec ok. 45 minut. W trakcie pieczenia obniżyłam temperaturę do 175 stopni. W czasie jak ciasto się piecze, wymieszać śmietanę z cukrem waniliowym i zwykłym. Ale delikatnie aby śmietany nie napowietrzyć zbytnio. 
Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika (piekarnik wyłączyć)  i delikatnie wylać na wierzch gorącego ciasta śmietanę. Wstawić ponownie do piekarnika i przymknąć drzwiczki, wkładając pomiędzy drzwiczki a piekarnik rękawicę kuchenną. Zostawić w wyłączonym i lekko uchylonym piekarniku ok. 15-20 minut .



W różnych miejscach ciasta, przekrój różny. Tutaj wygląda tak :)



6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy przepis. Wszystko w nim, co lubię. Jak zjemy szarlotkę, to ciasto będzie kolejnym, które upiekę. Piękne zdjęcia, zwłaszcza to ostatnie do mnie przemawia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ciasto jest bardzo, bardzo smaczne. I dość szybko się je robi

      Usuń
  2. Upiekłam, pyszne! Ale moja polewa nie ścięła się tak , jak to widać na zdjęciu, była bardziej płynna. Może zależy to od śmietany. Użyłam 18% z Piątnicy. Następnym razem podpiekę tę polewę z 5 min i dopiero wyłączę piekarnik.Do ugotowanego budyniu dodałam 6 kostek gorzkiej czekolady. Dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a to zaskoczenie z tą polewą. Zawsze mi się ścina, zawsze . I biorę najzwyklejszą śmietanę 18% . Najczęsciej kupuję w Lidlu. Na wielu ciastach robię taką polewę. Pierwszy raz spróbowałam na serniku. Zobacz sernik jagodowy czy sernik z żurawiną. Wszędzie ta sama metoda

      Usuń
  3. Ciasto przepyszne choc troche je zmienilam po swojemu,mianowicie make dalam pol na pol orkiszowa i krupczatke,zamiast cukru dalam ksylitol (bo ja cukrzyk jestem) a zamiast budyniu dalam czekoladowy krem z jablek ktory jest z budyniem wiec prawie na to samo wyszlo,a smietane dalam Jogo i byla ladna sztywna.Wszystkim baaardzo smakowalo i raz dwa sie skonczylo.Acha jeszcze do ciasta dolalam troche wody z kwiatow pomaranczy-bo bardzo lubie te zapach.Ciasto na drugi dzien wspaniale,wilgotne.Na pewno jeszcze nie jeden raz upieke.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za piękną opinię. Nam to ciasto też wyjątkowo smakowało. I faktycznie na drugi dzień zrobiło się bardziej wilgotne.

      Usuń