Translate

niedziela, 25 lutego 2018

Rogaliki drożdżowo - kruche

Małe co nie co. Lubię czasami upiec. Szczególnie, że w ciagu tygodnia jestem poza domem, i nie mam możliwości na bardziej skomplikowane wypieki. Więc jak naleci mnie na coś słodkiego, to musi wtedy powstać prosty wypiek, bo takie mam warunki. Tym razem rogaliki. Nadziane kwaskową marmolada. Bardzo smaczne i proste do zrobienia.



Składniki:

* 500 g mąki
* 2 jajka + 1 żółtko
* 125 g śmietany 18%
* 2 łyżki cukru pudru
* 30 g drożdży
* 1 łyżeczka cukru
* 100 g roztopionego masła
* marmolada 

Sposób przygotowania:

Do miski przesiać mąkę. Drożdże wymieszać z łyżeczką cukru, do momentu aż staną się płynne. Jajka i żółtko wymieszać ze śmietaną. W mące wymieszanej z pudrem, zrobić mały dołek i wlać najpierw śmietanę a następnie płynne już drożdże. Lekko przysypać mąką z brzegów. Odstawić w ciepłe miejsce, do momentu aż drożdże zaczną rosnąć, co będziemy widzieć po mące, spod której zaczną się wydobywać .  Teraz należy dodać roztopione masło i wszystko wymieszać a następnie wyjąć na blat i zagniatać. Kiedy ciasto jest już jednorodne zostawiamy go na 5 minut w spokoju, przykryte miską. Po tym czasie, ponownie zagniatamy. Ciasto powinno zrobić się aksamitne. Wkładamy do miski, przykrywamy folią i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrastania (ja wstawiłam do piekarnika z włączoną żarówką, gdzie temperatura jest ok. 30 stopni). Ciasto powinno wyraźnie wyrosnąć. Oprószamy blat mąką i wyjmujemy ciasto. Lekko zagniatamy i dzielimy na trzy części. Każdą z części rozwałkowujemy dość cienko, na grubość ok. 2 mm w formie koła. Koło dzielimy na 12 części (najpierw na 4 a potem każdą ćwiartkę na trzy części) ostrym nożem. Układamy po łyżeczce marmolady i zawijamy rogalika, starając się przy zawijaniu ciasto lekko naciągać. Rogaliki odkładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i przykrywamy ściereczką, aby podrosły. Wyrośnięte rogaliki posmarować rozmąconym jajkiem lub pozostałym od ciasta białkiem, wymieszanym z łyżką mleka. Ilość rogalików z tej porcji ciasta mieści się na dwóch blachach. Piekarnik nagrzewamy do 165 stopni - termoobieg. Wstawiamy obie blachy na raz do pieczenia i pieczemy ok. 15 minut, do wyraźnego zarumienienia. 



5 komentarzy:

  1. Ojej , takie maleństwa są przepyszne , lubię rogaliki , każde ,a te takie proste w pracy a tak smakowicie się prezentują :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ups..... coś mi to ciasto wyszło "suche' jak kruszonka - czy tu naprawdę nie daje się tłuszczu lub mleka??? Krysiu co zrobiłam nie tak???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, zapomniałam. Ogromnie przepraszam za swój błąd. Dajemy 100 g roztopionego masła co zaraz poprawię w przepisie.

      Usuń
    2. A co z 2 łyżkami cukru pudru?🤔

      Usuń