Translate

sobota, 30 grudnia 2017

Bez pieczenia, ze słonecznikiem.

Tak chodziło za mną takie ciasto. Kiedyś już robiłam ale na biszkopcie było. Fotki były fatalne, ale i ciasta nie dało się normalnie, ładnie ukroić bo biszkopt był zbyt delikatny do całej reszty. Ale na pewno było pyszne bardzo. Postanowiłam powtórzyć ale teraz tylko herbatniki zastosowałam i trochę inaczej warstwy są. Z dodatkową warstwą budyniu i dżemu przecierowgo z czarnej porzeczki (samorobny a jakże ten dżem)




Słonecznikowiec bez pieczenia

Składniki:

Herbatniki kakaowe (miałam 2 opakowania Bonitek)
Herbatniki maślane (jedno opakowanie Bonitek)

1 puszka masy kajmakowej (u mnie tylko i wyłącznie gostyńska)
200 g masła
Karmelizowany słonecznik (*)

500 ml mleka
1 opakowanie budyniu waniliowego lub śmietankowego
2 łyżki cukru 
2 łyzki maizeny (można użyc i zwykłą mąkę pszenną )
Ok. 100 g masła
(*)
250 g łuskanego słonecznika
4 łyżki mleka
8 łyżek cukru
50-70 g masła

Wódka ( u mnie czarna porzeczka) ok. 50-100 ml 
Dżem z czarnej porzeczki ( ja miałam własnej roboty, przecierany i dosyć kwaśny)

Sposób wykonania:

W dużym rondlu zgotować słonecznik, mleko, masło i cukier. Pogotować ze 2 minuty a następnie wylać na blachę (tę z wyposażenia piekarnika), wyłożoną papierem do pieczenia. Rozprowadzić równą warstwą i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni.  Podpiekać ok. 10-15 minut. Należy sprawdzać czy słonecznik się zrumienił i wtedy wyjąć. Nie powinien być zbytnio zrumieniony bo nie będzie smaczny. Wyjąć z piekarnika i wystudzić dobrze a następnie połamać na mniejsze kawałki, które możemy potraktować wałkiem lub blenderem aby dobrze pokruszyć. 
Dno formy o wymiarach 24 x 28 wyłożyć papierem do pieczenia. Na dnie ułożyć ściśle, jeden przy drugim herbatniki kakaowe. Na herbatniki wyłożyć ok. 1 słoiczka dżemu i równo rozsmarować. Na dżem należy ułożyć herbatniki maślane.
Utrzeć masło a następnie dodawać po łyżce kajmaku. Jak będzie dobrze utarte należy dodać pokruszony słonecznik. Ok. 2/3 z całej porcji. Wymieszać a następnie wyłożyć na herbatniki. Na masie ułożyc ściśle warstwę herbatników kakaowych, które nasączamy wódką (ja robiłam to za pomocą pędzelka). Na herbatniki wykładamy ciepły budyń : zagotować  1,5 szklanki mleka z cukrem i masłem. W pozostałym mleku rozmieszać budyń i mąkę. Wylać na gotujące się mleko i ciągle mieszając doprowadzić do zagotowania. Przykryć wierzch budyniu folią spożywczą i odstawić do przestudzenia. Jednak budyń powinien pozostać dobrze ciepły bo trudno go jednak równą warstwą rozprowadzić.  Przestudzony budyń wylać i równą warstwą rozprowadzić. Na budyniu od razu ułożyć warstwę herbatników kakaowych, które również nasączamy alkoholem. Teraz wykładamy pozostałą masę słonecznikową, wyrównujemy i posypujemy pozostawionym pokruszonym słonecznikiem. . Odstawić na kilka godzin w temperaturze pokojowej a następnie schować do lodówki



2 komentarze: