Translate

wtorek, 5 lipca 2016

Makowiec w cieście cytrynowym

Wracam dzisiaj do archiwalnych zapisów. Z roku 2014. Przepis na makowiec w cieście cytrynowym odziedziczyłam z przepisów mamy. Dość często był pieczony, bo wszystkim smakował. U mnie już rzadziej, ale też bardzo bardzo smakuje.






Makowiec w cytrynowym cieście

Składniki:
Ciasto:
* 2 szklanki mąki (szklanka o pojemności 250 ml)
* 1,5 łyżeczki herbacianej proszku do pieczenia
* 6 jajek (rozdzielone na żółtka i białka)  + 1 białko (zostanie od masy makowej)
* 200 g masła/margaryny
* 6 łyżek cukru pudru
* Skórka otarta z 1 cytryny (cytrynę wcześniej sparzyć i wyszorować)
* Sok z połowy cytryny
Masa makowa:
* 200 g suchego mielonego maku
* 250 ml lub ciut więcej mleka
* Kilka łyżek cukru (ja dałam 5 łyżek)
* 1 łyżka miodu
* 1 łyżka masła
* 3 jajka (rozdzielone na żółtka i białka) z czego 1 białko idzie do ciasta
Lukier cytrynowy:
* Cukier puder ok. 7 łyżek
* Sok z połowy cytryny
Sposób przygotowania:
Do miski włożyć miękkie masło/margarynę, dodać cukier puder. Zmiksować na gładką masę. Nie przerywając miksowania dodawać stopniowo po 1 żółtku. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia. Ciągle miksując masę maślano żółtkową, dodawać po 1 łyżce mąki. Ciasto będzie dosyć gęste, ale takie ma być. Z białek ubić sztywną pianę. Ok. 1/3 piany dodać do ciasta i zmiksować. Teraz należy już odłożyć mikser i wymieszać ciasto z pozostałą pianą używając do tego łopatki.
Około połowy ciasta wyłożyć łyżką na dno formy 25x21 (mierzone na dnie) wyłożonej wcześniej papierem do pieczenia. Ciasta nie należy równać, mają pozostać takie nierówności. Na ciasto nałożyć łyżką masę makową, zaczynając układanie masy w zagłębienia w cieście. Na masę makową wyłożyć łyżką pozostałe ciasto, układając pomiędzy masą makową. Leciuteńko tylko wyrównać ciasto. Powinny być widoczne całe kupki masy makowej. W trakcie pieczenia prawie cała masa i tak zniknie pod ciastem.
Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Pieczemy ok. 50-60 minut.
Masa makowa:
Mleko, cukier i masło włożyć do rondla i ustawić na ogniu. Do gorącego mleka wsypać zmielony mak. Ciągle mieszając gotujemy aż mak wchłonie całe mleko. Do ciepłej jeszcze masy makowej dodać miód i wymieszać. Wystudzić całkowicie. Do wystudzonej dodać 3 żółtka i wymieszać a następnie pianę ubitą z 2 białek. Delikatnie wymieszać. Można dodać aromat ulubiony.
Cukier puder wymieszać z sokiem z cytryny. Polać na jeszcze lekko ciepłe ciasto


5 komentarzy:

  1. Krysiu, podpowiedz mi jak prawidłowo przygotować ciasto, gdy już zmiksuję margarynę z cukrem to wrzucam po jednym żółtku - ile minut czy sekund Ty miksujesz jedno żółtko zanim dodasz kolejne żółtko? Mam sprzeczne informacje- jedni podają że tylko do połączenia mniej niż minutę, a inni że 3 minuty, aby dobrze napowietrzyć masę, a ja ufam Twoim radom, bo wszystkie, które mi piszesz sprawdzają się najlepiej, z góry dziękuję za pomoc:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonka, Ty mnie o czas nie pytaj ;) Ja po prostu patrzę czy żółtko połączyło się idealnie z masą maślaną. Wydaje mi się, że 3 minuty to stanowczo zbyt długo. Ja najczęściej kręcę mikserem ręcznym i może tak z pół minuty ? Na dośc wysokich obrotach. Ma nie być widać gdziekolwiek w masie żółtka i tyle. Nie ma najmniejszej potrzeby tak długiego ukręcania ciasta

      Usuń
    2. Krzysiu dziękuję 😊 Twoje porady są nieocenione, będę kręciła do wyraźnego połączenia, jestem bardzo ciekawa ciasta, wygląda pysznie, dam znać jak wyszło 😋

      Usuń
  2. Pyszne ciasto! Zostało mi trochę masy makowej (gotowej) i szukałam przepisu, jakby ją wykorzystać. Wyszło wspaniale, połączenie ciasta cytrynowego ze słodkim makiem jest znakomite! Zwłaszcza, że ja osobiście wolę ciasta ucierane od drożdżowych:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Negresco :) To bardzo stary przepis a ja bardzo lubię te stare przepisy. Zawsze dobre ciasta wychodziły z nich. Muszę chyba powtórzyć go, bo pamiętam że jak mam jeszcze piekła to wszystkim wyjątkowo smakowało

      Usuń