Translate

sobota, 11 czerwca 2016

Tort makowy carycy Ester

Przepis na ten tort znalazłam na forum Cook Talk, ale pozmieniałam po swojemu tak składniki jak i sposób wykonania. Jak już pisałam, forum zostało zlikwidowane i nawet nie pamiętam kto był autorem tego tortu. 





Składniki

Ciasto:

* 4 całe jajka
* 2 białka
* 150 g cukru
* 2 łyżki oleju
* 3 łyżki (z małą górką) mąki
* 80 g zmielonego maku (mieliłam w młynku do kawy)
* 1 łyżeczka proszku do wypieków
* szczypta soli

Krem:

* 250 ml mleka
* sok i skórka starta z 1 b.dużej cytryny
* 3 łyżki (z maleńką górką) mąki ziemniaczanej
* 70 g cukru
* 2 żółtka
* 80 g białej czekolady
* 300 ml śmietany kremówki (36%)

* dodatkowo: utarta biała czekolada do posypania wierzchu (ok. 20-50 g)

Wykonanie:
Biszkopt makowy: Jajka i żółtka ubic z cukrem, na gęstą i bardzo puszystą masę (do białości). Masa powinna bardzo wyraźnie zwiększyć swoją objętość. Dodać olej i wymieszać. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i zmielonym makiem. Dodać do masy jajecznej i bardzo delikatnie, ale dokładnie wymieszać razem. 
Blaszkę z piekarnika (u mnie, mierzona wewnątrz 33 x 36) wyłożyć papierem do pieczenia . Ciasto wylać na przygotowaną blaszkę i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (u mnie było 180 stopni i włączony termoobieg). Pieczemy ok. 10 minut. 
Upieczone ciasto wyjąc z piekarnika i szybko przykryć wierzch papierem do pieczenia i ręcznikiem/płótnem. Tak przykryte ciasto wystudzić. 
W pełni wystudzone ciasto przekroić na 3 części - paski, wzdłuż krótszego boku.
Krem cytrynowy: mleko, żółtka, cukier i mąkę ziemniaczaną , bardzo dokładnie wymieszać w rondelku. Rondelek ustawić na małym ogniu i podgrzewać ciągle mieszając (bo masa przywiera do dna). Jak tylko zacznie gęstnieć, dodać sok i otartą skórkę z cytryny. Podgrzewać aż masa wyraźnie zgęstnieje. Zdjąć z ognia i dodać czekoladę (połamaną na małe kawałki). Mieszać dopóki czekolada się nie rozpuści. Wierzch masy w rondelku przykryć folią spożywczą i zostawić do zupełnego wystygnięcia. 
Ubić dobrze śmietankę kremówkę i delikatnie połączyć z zimną masą cytrynową ( można wcześniej masę zmiksować z 2 łyżkami ubitej kremówki i dopiero wtedy połączyć razem z resztą kremówki)
Masę podzielić na trzy części i przełożyć nią paski biszkoptowe oraz ułożyć na wierzchu. Posypać utartą białą czekoladą i wstawić do lodówki (ok. 10 - 12 godzin) lub zamrażarki (wersja "lodowa")

Ja, wystawiłam na balkon (zamrażarki nie mam) na 2 godziny, a później wstawiłam do lodówki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz